Fysieke retailers vrezen niet onterecht dat consumenten hun winkels gebruiken als showroom: offline kijken en dan online kopen elders. Uit een recente studie van Merchant Warehouse blijkt echter dat omgekeerde showrooming, ook wel webrooming genoemd, inmiddels een groter fenomeen is.
Uit de studie van Merchant Warehouse, dat zich baseert op meerdere bronnen, blijkt dat er meer webroomers dan showroomers zijn in de VS. Zes op de tien webroomers heeft wel eens ‘geshowroomd’, terwijl liefst negen op de tien ‘showroomers’ wel eens heeft ‘gewebroomd’, staat onder meer in de infographic op vakplatform AdWeek.
Minder showrooming
Uit een andere studie, van IBM, bleek onlangs al dat Amerikanen steeds minder aan showrooming doen; in 2013 was dat 30 procent, terwijl een jaar eerder nog bijna de helft van de consumenten het in de praktijk bracht. Vaktitel Advertising Age verklaart de afname uit de toegenomen inspanningen van winkeliers. ‘Instead of fighting the mobile trend, leading retailers are using consumer mobile devices to their advantage.’ Door de inzet van beacons kunnen retailers hun mobiel gestuurde winkelverkopen nog verder stuwen.
‘Google vermoordt showrooming’
Google bracht vorige week een update uit van zijn mobiele applicatie Google Now voor Android-telefoons. De gebruiker krijgt desgewenst een seintje als hij zich dicht in de buurt van een winkel met een interessant aanbod bevindt, allemaal op basis van zijn persoonlijke zoekgedrag. Door consumenten eerder in de aankoopcyclus te betrekken, kunnen retailers veel van hen tot klant maken. Volgens de Amerikaanse onderzoekers bij CPC Strategy verwacht de zoekgigant showrooming zo de das om te doen.
Lees ook: ABN Amro: 'Vaker webrooming dan showrooming'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Webrooming heeft showrooming verslagen’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.