Twinkle | Digital Commerce

Nielsen: aanbevelingen meest vertrouwd

2017-05-27
  • 1:00

Internetgebruikers hechten internationaal het meeste vertrouwen in aanbevelingen door mensen in hun omgeving. Online-reviews vormen de op n na beste reclame voor een merk.

Dat blijkt uit de Nielsen Global Online Consumer Survey die tweejaarlijks wordt uitgevoerd onder 25.000 internetgebruikers in 50 verschillende landen.

Waar negen op de tien internetters de mond-op-mond reclame van familie, vrienden en kennissen minimaal enigszins vertrouwt, gaat zeven van de tien mensen af op beoordelingen die consumenten online achterlaten. Even zoveel mensen vertrouwen op de informatie die wordt weergegeven op de websites van merken, zoals blijkt uit onderstaande tabel.

Nielsen_degreeoftrust2009

MarketingTribune meldt dat online-reviews door 69 procent van de Nederlanders worden vertrouwd, waarmee ons land op dit punt in de mondiale middenmoot eindigt.

Goed te zien is hoe dat advertenties in zoekmachines, online-videoreclame, banners en tekstadvertenties op mobiele telefoons bij minder mensen vertrouwen wekken dan advertenties in traditionele media als televisie, kranten, tijdschriften, billboards en radio.

Mutaties
Nielsen bracht ook in kaart hoe het vertrouwen in de verschillende reclamevormen in twee jaar tijd is veranderd. Online-reviews stegen met tien procentpunten in vertrouwen, zoals hieronder is te zien. Opvallend is overigens dat alleen bij krantenadvertenties sprake is van een dalend vertrouwen, volgens Nielsen.

Nielsen_onlinetrust_forms2009

Bron: Adweek.com