Twinkle | Digital Commerce

PostNL wint Thuiswinkel Best Practice Award 2014

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 2:09

PostNL heeft de Thuiswinkel Best Practice Award 2014 gewonnen. Het bedrijf nam vanmiddag de prijs in ontvangst tijdens de nieuwjaarsreceptie van de belangenvereniging in Bussum. PostNL liet de andere genomineerde leveranciers Dynalogic en Ve Interactive achter zich.

‘PostNL maakt met de uitbreiding van de Extra@home-dienst een logische vervolgstap in en door ontwikkeling van bestaande diensten’, aldus de jury. ‘Met deze dienst biedt PostNL niet alleen de mogelijkheid om kleine retailers te faciliteren, maar ook om de kleinere, lokale transportbedrijven van werk te voorzien. Daarmee ondersteunt het bedrijf de lokale economie. Het schept werkgelegenheid met een gevarieerd werkaanbod, zowel binnen als buiten het bedrijf. De jury is gecharmeerd van het feit dat PostNL met deze case zowel nationale als lokale retailers, en zowel het online als offline kanaal bedient. Deze innovatie is niet alleen een verdere verlaging van de drempel voor online aankopen en stimuleert daarmee de Nederlandse e-commerce in zijn algemeenheid.’

Eén partij
De Thuiswinkel Best Practice Award wordt uitgereikt aan ‘toeleveranciers die de webwinkels laten excelleren'. Anders dan vorig jaar, toen Ogone, Salesupply, Dynalogic en Robin een zogenoemde Thuiswinkel Innovatie Award in de wacht sleepten, ging dit jaar maar één partij met een prijs naar huis.

Dynalogic, PostNL en Ve Interactive presenteerden hun case vandaag aan een vakjury en later kort aan de aanwezigen op de nieuwjaarsreceptie van Thuiswinkel.org. Op basis van hun case en presentatie wees de jury, onder voorzitterschap van Hedwig Wassing (@Leisure), de winnaar aan. Ook Joachim de Boer (Deonlinedrogist.nl), Noor de Bruijn (MS Mode), Eva Koppers (Etam Groep), Pieter Saman (Bever) en Marieke Verdonk (Twinkle) waren jurylid.

Case
Hieronder vindt u een beknopte omschrijving van de winnend case van PostNL. De cases van de andere genomineerden kunt u hier teruglezen.

PostNL: Extra@Home
PostNL is marktleider in de pakkettendistributiemarkt in de Benelux. De hoeveelheid pakketten in deze landen groeit snel door de toename van het online winkelen. Deze groei is al jaren bezig, maar nu groeit ook de vraag naar andersoortige distributieoplossingen voor zaken als meubels en witgoed. PostNL heeft hiervoor in 2010 een oplossing ontwikkeld om te voorzien in de behoefte van consumenten en (web)winkels. Deze oplossing heet PostNL Extra@Home. Consumenten kunnen nu ook een bankstel, keukentafel of nieuwe televisie op het huisadres ontvangen. PostNL heeft in 2013 Extra@Home omgevormd tot een flexibele en daardoor zeer consumentvriendelijke, klantgerichte bezorgdienst voor allerlei grote consumentgoederen. Extra@Home zorgt ook voor het afwikkelen van retouren, vanuit zowel milieuoogpunt als vanuit serviceoogpunt een zeer belangrijk aspect, waardoor consumenten nergens naar hoeven om te kijken. Met de dienst heeft PostNL een volledig nieuwe online markt helpen ontsluiten die voor 2013 nog niet in deze mate bestond.