Twinkle | Digital Commerce

KLM komt met ‘like the crew’ app

2017-11-08
180101
  • 1:46

KLM wil passagiers voortaan een laagdrempelige mogelijkheid bieden om hun vlucht en het personeel daarop te beoordelen. De ‘like the crew app’, een ongelukkig gekozen werknaam, zou stewardessen van Neerlans grootste online reisverkoper zorgen baren, aldus vakbond VNC.

KLM’s nieuwe mobiele applicatie is al getest op vluchten naar Toronto. Passagiers kunnen na hun vlucht een beoordeling van 1 tot 5 punten geven op de vraag: ‘How was your flight?’ Daarbij wordt de vlucht als geheel beoordeeld, ‘dus niet individuele werknemers’, laat KLM weten aan TravMagazine. Ook de waardering van bijvoorbeeld de stoelen en het eten komt tot uitdrukking in die ene rating. De input van de passagiers wordt door de afdeling human resources verwerkt, meldt de vaktitel desondanks.

‘Ongenuanceerd rapportcijfer’
De VNC, de vakbond waarin cabinepersoneel is verenigd, stelt vraagtekens bij het nut van de app. 'Het baart ons zorgen dat we niet precies weten wat de app gaat inhouden', stelt VNC-voorzitter Annette Groeneveld vandaag in de Volkskrant (Blendle). ‘Blijft het bij een ongenuanceerd rapportcijfer? Of krijgen we nu ook oppervlakkige uitingen over het uiterlijk van het personeel? KLM houdt van sociale media, maar is nu misschien een beetje doorgeschoten.’

Klanttevredenheid
KLM-directeur Camiel Eurlings kijkt echter al verder vooruit. Aan het Haarlems Dagblad laat hij weten dat klanttevredenheid erg belangrijk is in de strijd met andere luchtvaartmaatschappijen: ‘Met een app kunnen passagiers straks een like geven. De crew kan dat na afloop bespreken. In de toekomst zou het handiger zijn om via het entertainmentsysteem aan boord de passagiers enkele vragen te stellen.’

Duimpjes
Tijdens een binnenkort te voeren overleg tussen KLM en de VNC wordt de nieuwe toepassing ter sprake gebracht. De werktitel is volgens een woordvoerster van de luchtvaartmaatschappij ‘wellicht niet zo handig’. Overigens biedt KLM reizigers al de mogelijkheid om onderdelen van de dienstverlening met een duim omhoog of omlaag te beoordelen.

Pakketreizen
KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland en daarmee lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100. De luchtvaartmaatschappij, die sinds een half jaar een nieuwe site heeft en sterk inzet op social media, start na de zomer met het aanbieden van pakketreizen op Klm.com.