Twinkle | Digital Commerce

Facebook sluit pact met Ecwid over betaal- en bezorginfo

2017-10-05
574105

Facebook heeft een samenwerking aangekondigd met Ecwid, leverancier van e-commerce software waar honderdduizenden merchants gebruik van maken. Webshoppers kunnen betaal- en bezorginformatie die ze op Facebook bewaren automatisch laten inladen in Ecwid-shops.

Facebook test ‘Autofill With Facebook’ al sinds augustus bij JackThreads, een shopping app voor kleding. Een maand later werden samenwerkingen met PayPal, Braintree en Stripe aangekondigd. Zij koppelden de Autfoll API aan de achterkant van hun betaalprocessen.

Dataverzameling
Facebook benadrukte toen al niet te concurreren met de betaaldiensten, maar er slechts een ‘persoonlijke datalaag’ aan toe te willen voegen. Voor het gebruik van de drempelverlagende toepassing hoeven merchants het sociale netwerk niet te betalen;  Facebook verzamelt nieuwe inzichten over hoe consumenten online winkelen en gebruikt de data om aantrekkelijker te worden voor adverteerders.

Check-out
Door de deal met Ecwid kunnen zo’n 450.000 merchants in 175 landen gebruik gaan maken van Facebook’s invultoepassing, schrijft Techcrunch. De autofill tool verschijnt tijdens de check-out. De technologie detecteert of de gebruiker van de app zijn betaal en-of bezorggegevens heeft opgeslagen in zijn Facebook-account en vult die vervolgens automatisch in.

Met pionier JackThreads test Facebook daarnaast een nieuwe dienst gestest, de ‘autofill promo code feature’. Daarbij worden promotiecodes in mobiele advertenties automatisch ingevuld als de shopper uitklikt naar de site van de aanbieder.

F8
Op F8, een conferentie voor ontwikkelaars in San Francisco, presenteerde Facebook gisteren tal van andere nieuwe programma’s, verbeteringen en nieuwe features, waaronder het eigen mobiele advertentienetwerk Audience Network, een Like-button voor apps en verbeterde inlog-functionaliteit.