Twinkle | Digital Commerce

E-commerce probleem en oplossing voor Hema

2017-11-08
180101
  • 1:12

Hema leverde afgelopen jaar 5 procent van zijn omzet in, blijkt uit zijn jaarverslag. E-commerce wordt gezien als een belangrijke oorzaak van de afnemende winkelbestedingen. Maar op het pad naar groei van de warenhuisketen is online verkoop ook belangrijk.

De omzet van Hema kwam afgelopen jaar uit op 1,1 miljard euro. Er werd een verlies geboekt van 16,4 miljoen euro, terwijl in de jaren daarvoor nog winst werd bijgeschreven. Hema kondigde eerder dit jaar al een reorganisatie aan, die 65 banen kost. Topman Ronald van Zetten geeft vandaag een dubbele verklaring voor de neergang: het lage consumentenvertrouwen en het achterblijvende bezoek aan binnensteden door de opkomst van internet als verkoopkanaal.

Internetverkopen
Hema, dat veel investeert in kleinere winkels en buitenlandse expansie, ziet mogelijkheden om meer te gaan verdienen uit internetverkopen in binnen- én buitenland. De nummer 8 van de Twinkle100, die orders op Hema.nl verzendt naar webshoppers in de hele Europese Unie, houdt al specifieke webwinkels voor consumenten in Frankrijk en België/Luxemburg in de lucht. Daar moeten webshops in Duitsland, Engeland en Spanje bijkomen, maakte de keten al kenbaar aan Twinkle.

Nieuwe diensten online
In eigen land bracht Hema, onderdeel van het Britse Lion Capital, afgelopen jaar een notarisservice en een zorgverzekering online. Begin dit jaar volgden een 3D printing service en de online verkoop van abonnementen in wijn en koffie.