Twinkle | Digital Commerce

‘1 op de 7 pakjes naar het buitenland’

2017-05-27
180101
  • 1:26

Nederlandse webwinkeliers danken steeds meer orders aan shoppers buiten de landsgrenzen, stelt Paazl op basis van een eigen inventarisatie; ging in het eerste kwartaal van 2013 nog maar een kleine 8 procent de grens over, in het eerste kwart van dit jaar was dat bijna 14 procent.

Het buitenlandse aandeel binnen het toch al gestegen totale pakketvolume is bijna verdubbeld, constateert Paazl. De aanbieder van verzendsoftware bekeek de afleveradressen van ongeveer de helft van zijn twaalfhonderd klanten. ‘Het gaat om partijen die vorig jaar januari al met ons werkten’, aldus Paazl’s Bernard Schreiner tegen Twinkle. De klanten uit het onderzoek verzenden inmiddels 1 op de 7 pakjes naar het buitenland.

Belgen, Duitsers en Britten
België is met afstand het populairst; meer dan twee op de drie pakjes voor adressen buiten Nederland belanden bij onze zuiderburen, ofwel bijna 1 op de 10 'Paazl-pakjes'. Duitsland staat met 18,0 procent van het buitenlandse pakketvolume op plek twee, Groot-Brittannië met 4,5 procent op plek drie. Geconcludeerd kan worden dat Belgen, Duitsers en Britten de beste buitenlandse klanten zijn voor Nederlandse webwinkeliers, op overigens zeer ruime afstand van elkaar.

Ook opvallend: afgelopen kwartaal werd 6 procent van de Paazl-pakjes naar een adres buiten Europa gestuurd, versus nog maar 1 procent vorig jaar.

Trend
Schreiner erkent dat de onderzoeksgegevens niet één op één vertaald kunnen worden naar de hele Nederlandse e-commerce markt, omdat zijn klanten mogelijk meer dan gemiddeld naar het buitenland verzenden: ‘Maar ons onderzoek is wel gebaseerd op miljoenen bestellingen van zeshonderd webwinkels. De trend is meer dan duidelijk’, zegt hij.