Twinkle | Digital Commerce

Gat in de markt: Koopkunst.com, Davidreader.nl en Shopmag.com

2017-05-27
180101
  • 4:21

Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Sandra van der Heijden vond het in een verkoopplatform voor jonge kunstenaars, Sebastiaan Kerckhof en Randy de Decker in een site voor ambachtslieden en Rick Curé en anderen in een persoonlijk shoppingmagazine.
 
Tekst: Janine Purola
 
Koopkunst.com: 'De verkoopprijs mag niet hoger zijn dan duizend euro'

Sandra van der Heijden wilde al een lange tijd voor zichzelf beginnen. Met haar jarenlange ervaring binnen de ict lag een webwinkel voor de hand, alleen had ze nog geen product voor ogen. 'Ik zocht een product dat dicht bij mij staat en wat ik enthousiast in de markt kan zetten', vertelt ze. 'Maar toen ik begin 2012 de jongens van To Be Dressed tegenkwam, kreeg ik het idee dat ik niet op zoek moest naar een product, maar naar een doelgroep.'

Met deze nieuwe insteek kwam ze bij `jonge' kunstenaars terecht; jong qua leeftijd of jong qua ervaring. 'In mijn omgeving heb ik een aantal mensen die schilderen, maar geen kaas hebben gegeten van en geen interesse hebben in online marketing', vertelt Van der Heijden. 'Na een aantal maanden onderzoek en het bezoeken van seminars, wist ik dat ik kunstenaars kan helpen om zichtbaarder te worden in Nederland en daarmee de mogelijkheid van verkoop te vergroten.'
Sinds februari van dit jaar is het beoogde platform live: Koopkunst.com genaamd. 'Het innovatieve van dit platform is dat wij geen abonnementsgelden rekenen zodat we zo veel mogelijk kunstenaars de mogelijkheid geven om te exposeren en te verkopen. Daarnaast hebben we bewust één regel: de prijs voor de kunst mag niet boven de duizend euro uitkomen om een zo breed mogelijke groep consumenten te bereiken.'
Pas als er een kunstwerk wordt verkocht, draagt de kunstenaar een kleine commissie van het verkoopbedrag af. In ruil hiervoor verzorgt Van der Heijden de promotie. Wat hoopt Van der Heijden volgend jaar te hebben bereikt? 'Ik hoop dat dan zo'n vijfenzeventig tot honderd kunstenaars zich hebben aangesloten en dat de omzet zo'n 300.000 euro bedraagt.'

__________

Davidreader.nl: 'We willen het stoffige imago van ambachten doen verdwijnen'
Ambachtslieden verdwijnen uit het straatbeeld; ze worden weggeconcurreerd. 'Vroeger werden de krachten gebundeld en vormde ze een gilde. Met Davidreader.nl doen we hetzelfde, maar dan online', vertelt Sebastiaan Kerckhof, samen met Randy de Decker oprichter en eigenaar van de site.

De website Davidreader.nl verbindt ambachtslieden, denk aan meubel- of schoenmakers, die op product- en doelgroepniveau complementair aan elkaar zijn. 'Ze richten zich vaak op dezelfde doelgroep, maar zitten veelal in een ander geografisch gebied', legt Kerckhof uit. 'Door beide niveaus goed op elkaar aan te sluiten, ziet de bezoeker ambachten en producten op de site die buiten zijn geografisch bereik liggen, maar binnen zijn interesse. Op deze manier stimuleren we cross-sales mogelijkheden', aldus Kerckhof. Het tweetal werkt samen met de journalist David Reader, die het initiatief volledig ondersteunt. 'David beschikt over een groot netwerk aan ambachtslieden en heeft een passie voor traditionele producten met authentieke verhalen. De website is daarom naar hem vernoemd; zijn onvoorwaardelijke liefde en steun voor het Nederlandse ambacht maakt van hem een rolmodel', verklaart Kerckhof.
Het doel van het duo is om de Nederlandse consument te overtuigen van wat de toegevoegde waarde kan zijn van meer ambachtelijke producten in het leven. Dit met de visie: 'Ambachtsproducten zijn geen aankoop, maar een investering.'
'Onze grootste uitdaging is om het stoffige imago van ambachten te doen verdwijnen', vertelt De Decker. 'Onze mening is dat ambachtslieden helden zijn. In Japan hebben zij deze heldendomstatus al verkregen en het is daar dan ook erg interessant om als ambachtsman te gaan werken. Wij willen ook zo'n cultuur in Nederland mogelijk maken.'

__________

Shopmag.com: 'De suggesties worden steeds persoonlijker en relevanter'
Shopmag is een persoonlijke shopping magazine. Met Shopmag kan de gebruiker voor hem relevante producten ontdekken, bewaren, delen en kopen. 'Online winkelen is tot nu toe erg vraaggericht', zegt Rick Curé, medeoprichter van Shopmag.com. 'De klant weet ongeveer wat hij wil kopen, de webshop zorgt voor een zo efficiënt mogelijk bestelproces en de transactie volgt. Bij Shopmag draait het om discovery; het ontdekken van nieuwe producten.'

Shopmag richt zich op de oriëntatiefase die voorafgaat aan het kopen, soms zelfs voordat de consument weet dat hij een bepaald product wil of nodig heeft. 'Door de combinatie met social shopping kan de gebruiker zijn interesse voor bepaalde producten online delen met vrienden; mensen die er veel meer toedoen dan vreemden in een winkelstraat', aldus Curé. De werking van het online platform is volgens hem 'kinderlijk eenvoudig'. In een speciaal ontworpen shopping feed krijgt de gebruiker productaanbevelingen van magazines, mensen, merken en winkels die hij volgt. Door het volgen van vrienden of anderen met een aansprekende stijl wordt het online shoppen sociaal gemaakt. Curé: 'De suggesties in de shopping feed zullen steeds persoonlijker en relevanter worden. Daarnaast kun je als gebruiker zelf actief producten ontdekken in een bepaalde richting, denk aan tassen, broeken, woonaccessoires en wintersport. Wanneer de gebruiker besluit om een product aan te schaffen, dan koopt hij dat rechtstreeks bij de betreffende webwinkel die het product aanbiedt.' Curé heeft de site samen met Maarten de Smit en Mark Zijdemans opgezet. Naast dit drietal werkt er een redactie van vijf mensen aan Shopmag.com. 'Zij zorgen voor leuke en inspirerende content, geven ons zeer waardevolle feedback en zijn ambassadeur van Shopmag.' Op korte termijn ligt de focus van de drie heren op het uitbreiden van het aantal gebruikers en het vergroten van de naamsbekendheid. 'Op de lange termijn willen we onder meer slimme algoritmes ontwikkelen die mensen en producten kunnen matchen.'

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.