Twinkle | Digital Commerce

De Bijenkorf: 40 procent omzet Maffe Marathon digitaal

2017-05-27
180101
  • 1:34

De Bijenkorf verwacht dat 40 procent van de omzet uit zijn vijfdaagse Maffe Marathon online zal worden geboekt. Dat aandeel is twee keer zo groot als werd gecommuniceerd rond de laatste Drie Dwaze Dagen van het warenhuis.


De online prognoseverdubbeling zegt iets over de verschuiving van consumentenvoorkeuren; ook voor uitverkopen gaan Nederlanders steeds vaker het web op om hun slag te slaan. Aangetekend moet worden dat het winkelbestand van de Bijenkorf sinds de jaarwisseling is geslonken; warenhuizen in Arnhem en Enschede gingen dicht, waardoor koopjesjagers uit die regio’s meer dan voorheen zijn aangewezen op Debijenkorf.nl.

Pre-orders online
Geregistreerde klanten van de Bijenkorf ('members') kregen gisterenavond al de mogelijkheid een pre-order te plaatsen op de site van het warenhuis. Hier hebben ruim vijftienduizend klanten gebruik van gemaakt, laat het bedrijf weten. De officiële aftrap van de vijfdaagse uitverkoop vond vanochtend plaats in filialen in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

Volledig multichanel
De Bijenkorf laat weten dat de sterk verkorte Maffe Marathon – vorig jaar duurde die nog 12 dagen – zich kenmerkt door een ‘volledige multichannelbenadering’. De online campagnevideo is in de week voor de uitverkoop al dik een miljoen keer bekeken op YouTube. Het aanbod in de digitale boekjes is in de aanloop naar de actie al ruim 1,6 keer bekeken, meer dan vorig jaar in de hele campagneperiode.

Investeren in online
De Bijenkorf maakte vorige zomer bekend vijf van zijn twaalf vestigingen te sluiten en meer te gaan investeren in online. De warenhuizen in Arnhem en Enschede gingen dus al dicht, die in Breda, Den Bosch en Groningen sluiten uiterlijk eind volgend jaar de deuren.

Met een online omzet van 54 miljoen euro in 2012 is de Bijenkorf de nummer 19 van de Twinkle100. Vorige week ontving de warenhuisketen een deelvakprijs bij de Nationale Thuiswinkel Award, de zogenoemde AfterPay Easy Buying Award.