Twinkle | Digital Commerce

‘Conversie stijgt juist met prijsvinder Yippie’

2017-05-27
180101
  • 2:21

Yippie presenteert zich als ‘automatische prijsvinder’. Webshoppers die de browser plug-in installeren, krijgen een seintje als een product elders goedkoper is. Een barcodescanner voor fysieke prijsvergelijkingen is in de maak.

Oprichter Maurice Kroon beschouwt zichzelf als een echte Hollander: behalve lang en blond is hij ook heel zuinig. Met Yippie automatiseert hij bezuinigingen, zegt hij zelf.

Prijsinformatie
Yippie, eind vorig jaar begonnen, biedt inzicht in de prijzen van ruim tweeduizend webwinkels. Kroon betrekt het gros van de prijsinformatie van affiliatenetwerken. ‘Buiten die feeds om scrapen we zelf de tarieven van webwinkels die hun prijzen vaak wijzigen. Bij Bol.com hoeft dat niet, omdat zij een API hebben. Overigens hebben zich inmiddels ook tientallen kleinere shops bij ons aangemeld, zonder bestaande affiliatekoppeling.’
 
Conversie omhoog
Yippie stelt de prijsinformatie beschikbaar (video) op websites die daar geen bezwaar tegen aantekenen. Volgens Kroon heeft nog geen enkele online retailer een affiliateverzoek van Yippie geweigerd, een enkele houdt het in beraad. ‘Gemiddeld genomen zal Yippie de conversie verhogen; webshoppers worden zonder een webwinkel te hoeven verlaten gewezen op de prijzen van de concurrentie. Dat maakt hen zekerder van een aankoopbeslissing. Mensen zullen echt niet altijd de goedkoopste aanbieder kiezen, ze zijn best bereid een premium te betalen voor een vertrouwde partij.’

Exacte match
In de database van Yippie staan inmiddels prijzen van een kleine 15 miljoen producten uit ruim tweeduizend webwinkels. In twee op de drie shopsessies vindt Yippie een betere prijs elders (gemiddeld 8 procent lager). Kroon: ‘Yippie herkent pagina’s op basis van URL. We leiden shoppers desgewenst direct naar een goedkopere aanbieder van exact het product dat ze zochten, zonder dat we daarbij de navigatie overnemen.’ Dat zijn volgens Kroon belangrijke verschillen met ShopCaddy, de shopassistent die Beslist.nl eind 2011 kort in de lucht hield.

Cookies
Yippie verdient net als equivalenten in de VS (waaronder Shopgenius) en Europa (zoals Ciuvo) aan affiliatevergoedingen. ‘Maar we doen niet aan cookie dropping‘, aldus Kroon. ‘Pas na een klik op een door ons voorgeschotelde prijs wordt een cookie geplaatst. Webwinkels betalen dus alleen een percentage over hun verkopen als we daadwerkelijk waarde toevoegen. We willen vriendjes zijn met de consument en met de webshops.’

Barcodescanner en personalisering
De browser plug-in annex add-on van Yippie biedt webshoppers de optie om online prijzen met andere online prijzen te vergelijken. Kroon wil echter ook fysieke winkelprijzen met webprijzen vergelijkaar maken. ‘We zijn bezig met de ontwikkeling van een barcodescanner. Aan de hand daarvan kunnen consumenten straks zien of een product online goedkoper is. Ze kunnen producten dan direct mobiel kopen, maar ze kunnen ook de optie “koop later” selecteren. Als ze vervolgens thuis hun computer opstarten, worden ze via de gesynchroniseerde plug-in weer op die koopoptie gewezen. Behalve in cross-device functionaliteit investeren we ook in personalisering. Aan de hand van een eigen profiel kunnen gebruikers straks bijvoorbeeld lijstjes met favoriete webshops aanmaken, of aangeven dat alleen prijzen van webwinkels worden getoond waarbij ze met PayPal kunnen afrekenen.'