PowaTag, een mobiele toepassing die de offline wereld met de digitale verbindt, wordt vandaag gelanceerd. Toch zal het zal nog even duren voor consumenten veel met PowaTag te maken krijgen, als de scantechnologie een plek heeft gekregen in de mobiele site en apps van klanten.
PowaTag (de mobiele app is al even live) werd bedacht door de Britse internetondernemer Dan Wagner, die eerder e-commerce platform Powa in de markt zette als SaaS-product (Software as a Service). Met PowaTag wil Wagner de fysieke aan de digitale wereld verbinden. Hoewel het de afgelopen periode vaak werd bestempeld als een mobiele betaaloplossing, is het dat niet; voor het feitelijke afrekenen leunt PowaTag op de payment service providers (psp) van zijn klanten.
Dynamische omgeving
Wat is PowaTag dan wel? Een transaction enabler, aldus Geert Berckmans, de Vlaming die aan het hoofd staat van de activiteiten van PowaTag in de EMEA-regio. PowaTags zijn straks te vinden op bijvoorbeeld posters en verpakkingen, maar ook in radioboodschappen (‘audio tags’), tv-reclames of YouTube-filmpjes (‘video tags’). Als gebruikers die tags scannen met hun smartphone, komen ze terecht in een dynamische mobiele omgeving, waarin ze bijvoorbeeld een aankoop doen of een testrit aanvragen. Betalen doen ze als gezegd via de psp van de PowaTag-klant.
‘Andere dimensie’
‘Uiteindelijk verkopen wij marketingcampagnes’, aldus Berckmans, ‘voor 30 cent per transactie. We bieden een andere dimensie aan print, outdoor, video en audio advertising, omdat van daaruit een transactie kan volgen. Zo’n beetje alles wordt een point of sale. Marketeers kunnen bovendien hun voordeel doen met de locatie-informatie die wij verzamelen.’
Op de klantenlijst van PowaTag staan volgens de start-up al zo'n 240 namen van voornamelijk grote retailers en mediaorganisaties, waaronder Carrefour en Universal Music.
Meer over PowaTag leest u in het komende nummer van Twinkle, dat op 18 maart verschijnt.
Het was een mooi verhaal, Powatag, Dan Wagner, Geert Berckmans, Powatag zou het helemaal gaan worden als afrekensysteem. Helaas een jaar later en vele miljoenen later is er nog steeds geen klant in Nederland die er ook mee werkt.
Waarom Powa is geen organisatie, het is een speeltje van een aantal managers die door Dan Wagner zijn binnen gehaald om lucht te bouwen en dan te cashen.
Het product is zeer slecht, beperkt in functionaliteit en inmiddels is het product allang achterhaald. Het idee was en is goed alleen hebben ze te veel bla bla gehad. Ze hebben zogenaamd meer dan 1000 klanten. Nee 1000 bedrijven hebben een LOI getekend maar ze zijn niet actief met campagnes. Inmiddels zijn er meerder systemen die meer functionaliteit hebben en ook daadwerkelijk werken. Die mensen zijn met de business bezig. Bij Powa wil men alleen maar luchtbouwen en cashen. ook al haalt Dan miljoenen op hij verbrand ze heel snel aan alles behalve business bouwen. De organisatie is een groot drama, mensne komen en gaan, facturen wordne niet betaald en iedereen die weggaat krijgt zwijggeld mee. Hoelang gaat men dit bij Powa volhouden. De tijd van luchtbellen in Internet zou over moeten zijn.