De bekende Britse internetondernemer Dan Wagner lanceerde een half decennium geleden met PowaWeb een nieuw systeem voor e-commerce op basis van SaaS (Software as a Service). Zijn wens om de fysieke aan de digitale wereld te koppelen, leidde tot de oprichting van een nieuw bedrijf: PowaTag, een mobiele ‘transaction enabler’ tussen consumenten enerzijds en retailers, merken en media anderzijds.
Tekst: Arjan van Oosterhout
PowaTag werd begin maart gepresenteerd. Op de klantenlijst staan grote internationale namen, waaronder Nestlé, Virgin, AEG, Phone House, Carrefour, Sanoma en Nespresso. In de aanloop naar de introductie berichtten media veelvuldig over PowaTag als nieuwe mobiele betaaloplossing, maar feitelijk is de nieuwkomer dat niet. Geert Berckmans, de Vlaming die aan het hoofd staat van de activiteiten van PowaTag in de EMEA-regio, legt uit: ‘We enablen transacties voor derde partijen met een cloud-toepassing, waarbij we communiceren via tags. Dat kunnen qr-codes zijn, maar ook audio en video-tags. Als gebruikers die tags scannen met hun smartphone, komen ze niet terecht op een statische landingspagina, maar in een dynamische eigen omgeving binnen ons platform, waar ze bijvoorbeeld een aankoop doen of een testrit aanvragen. Betalen doen ze bij de payment service provider van onze klant. Wij zijn zelf geen psp.’
Marketingcampagnes
PowaTag verzorgt feitelijk het transport van de ‘fysieke wereld’ (denk aan posters en verpakkingen, maar ook aan radioboodschappen, tv-reclames of YouTube-video’s) naar een digitale omgeving. ‘Uiteindelijk verkopen wij marketingcampagnes’, aldus Berckmans, ‘voor 30 cent per transactie. We bieden een andere dimensie aan print, outdoor, video en audio advertising, omdat van daaruit een transactie kan volgen. Zo’n beetje alles wordt een point of sale. Marketeers kunnen bovendien hun voordeel doen met de locatie-informatie die wij verzamelen. Wie gaat wanneer en waar tot actie over?’
Zakelijke klanten
Qr-codes bestaan al een hele tijd en ook Shazam en het Nederlandse Layar dateren al uit het vorige decennium. Volgens Berckmans zit de kracht van PowaTag in de integratie van de verschillende mogelijkheden, de geolocatiegegevens en de internationale bekendheid die aan de hand van de genoemde klanten moet worden gegeneerd. ‘We mikken in eerste instantie op A-merken, topretailers, grote media, evenementen en charitatieve organisaties. De consumentenmarketing van PowaTag vindt top-down plaats; het zijn onze zakelijke klanten die wijzen op PowaTag’, aldus Berckmans. ‘Consumenten worden geteased om PowaTag te activeren, bijvoorbeeld in een commercial op tv.’
Klanten van PowaTag kunnen de cloud-technologie integreren in hun eigen mobiele applicaties of sites. Daarnaast is er een eigen PowaTag-app op de markt gebracht, waarin alle campagnes van klanten zijn gebundeld.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2014.
Goed verhaal, maar meer als dat is het ook nog niet. Ze moeten het nog gaan maken en de de namen die genoemd zijn hebben nog niet gekocht maar een intentieverklaring afgegeven dat ALS het klaar is ze er serieus naar gaan kijken om aan te schaffen. Mooi als het allemaal gaat werken dat zeker maar we moeten het eerst nog zien. Het is niets nieuws dat er veel beloofd is in de softwaremarkt wat nooit is uitgekomen. Laten we hopen dat het met Powertag anders is. Als je info aanvraagt op de website krijg je in iedergeval geen antwoord daar gaat het al mis.