Twinkle | Digital Commerce

Twinkle volgt op: Shoemixx.nl wordt online boetiek

2017-05-27
180101
  • 1:57

Twinkle schrijft regelmatig over de (technische) plannen en ambities van grote en kleine e-commerce bedrijven. Maar wat komt er van terecht? In deze aflevering van de onregelmatig terugkerende rubriek ‘Twinkle volgt op’ staat Shoemixx.nl centraal.

Shoemixx.nl werd in 2008 naar eigen zeggen gelanceerd als een van de eerste online pure players die schoenen verkocht aan Nederlandse consumenten. In 2012 werd het bedrijf overgenomen door Nelson Schoenen, dat Shoemixx.nl een impuls moest geven.

Shoemixx.nl lanceerde onlangs een vernieuwde website, waarmee het zich direct wil herpositioneren in de schoenenmarkt. De voorheen ‘schoenenwebshop voor het hele gezin’ is getransformeerd tot een online boetiek.

Nelson
‘Met Nelson, wat nog steeds wel een schoenenwebshop is, hebben we grote stappen gemaakt qua cross-channel strategie’, vertelt marketing manager Laura van Dam aan Twinkle. ‘Zo kan een klant op Nelson.nl bij elk artikel per maat bekijken wat de voorraad in de winkels is. Ook hebben wij inmiddels in 45 winkels een webshopzuil geïntegreerd waarop klanten, al dan niet samen met een verkoopmedewerker, schoenen kunnen uitzoeken die niet in de winkel aanwezig zijn.’

Persoonlijker
Van Dam: ‘Shoemixx.nl is het “kleine zusje” van Nelson met een aparte doelgroep en nu ook een heel andere beleving. In de boetiek willen we de customer experience veel meer personaliseren door onder andere handgeschreven kaartjes mee te geven met de bestelde schoenen en stijladvies te geven bij de collecties. De collecties van Nelson en Shoemixx.nl hebben voor een deel een overlap. Hierdoor hebben we inkoopvolume en dus inkoopkracht. Maar we vinden het heel belangrijk dat Shoemixx.nl ook echt een eigen collectie heeft, die afwijkt van de Nelson-collectie.’

Samenwerking
‘Qua commercie en verkoop’ maakt Shoemixx.nl gebruik van de kennis bij Nelson. Ook de marketing voor de webshop en bezorging via PostNL wordt vanuit Nelson’s afspraken met partijen geregeld. ‘Maar voor bijvoorbeeld verpakkingsmaterialen kiezen we heel bewust een andere benadering voor Shoemixx.nl’, zegt Van Dam.

Stabiele omzet
Van Dam doet geen uitspraken over hoezeer de samenwerking met Nelson de omzet van Shoemixx.nl heeft gestimuleerd. Wel zegt ze dat de omzet altijd ‘stabiel’ is geweest en dat de schoenenboetiek nu een marktaandeel heeft waar het ‘tevreden’ mee is. In de toekomst wil Shoemixx.nl zich allereerst focussen op mobiel. ‘Als we daarnaast geloven in fysieke winkels voor Shoemixx.nl en we zien hier kansen voor, dan zal het openen van stenen vestigingen in de toekomst zeker tot de opties behoren.’