Twinkle | Digital Commerce

Marktplaats AdMarkt versus Google AdWords

2017-05-28
180101
  • 2:23

Na haar uitleg over de basis van Marktplaats’ advertentieprogramma AdMarkt en 10 tips, beschrijft Kimberley Nelis van Tribal Internet Marketing de belangrijkste verschillen met Google’s AdWords.


Tekst: Kimberley Nelis

 
Buiten het feit dat er grafisch gezien veel verschillen zijn tussen een advertentie op AdMarkt en een zoekmachineadvertentie via AdWords, komt er een aantal andere verschillen bij kijken waar wellicht rekening mee dient gehouden te worden.

Geschikte producten
Het kiezen van producten voor advertenties dient in AdMarkt doelgerichter te worden gedaan. Bezoekers op Marktplaats zijn meestal op zoek naar tweedehands artikelen om zo goedkoop mogelijk uit te zijn. Laagdrempelige artikelen met een niet al te hoge prijs werken daarom doorgaans het beste in AdMarkt. 

Volume
Het aantal vertoningen in AdMarkt is in vele gevallen groter dan in AdWords. Uiteraard wordt er in AdWords alleen een advertentie vertoond wanneer er gezocht wordt op een relevant zoekwoord. AdMarkt advertenties worden ook weergegeven binnen de rubrieken van Marktplaats. Deze kunnen in sommige gevallen breder zijn dan een bepaald zoekwoord. Daarnaast zijn bezoekers van Marktplaats sneller geneigd om meerdere pagina’s door te lopen alvorens ze klikken op een resultaat. In AdWords zijn het voornamelijk de topposities die goed scoren en volgende pagina’s worden in vele gevallen niet eens bekeken. Daar staat tegenover dat er in AdMarkt ook veel irrelevante klikken zijn; bezoekers zijn in de veronderstelling dat zij klikken op een particuliere aanbieder, in plaats van een bedrijf. Het aantal klikken naar de website blijft daardoor achter.

Kliks
De ctr (click trough rate) van een AdWords advertentie is helder en duidelijk: men krijgt een advertentie te zien, klikt daar vervolgens op en landt direct op de landingspagina van de adverteerder. Bij AdMarkt dient een bezoeker meer stappen te ondernemen om op de landingspagina van de adverteerder te komen. Hij ziet namelijk een advertentie, klikt daar vervolgens op, krijgt de volledige advertentie te zien, klikt daar vervolgens weer door en landt dán pas op de landingspagina van de adverteerder. Voor de eerste klik wordt het cpc-tarief (cost per click) gerekend. Er worden dus ook kosten gemaakt voor bezoekers die nooit zijn geland op de landingspagina van de adverteerder. Aangezien de cpc’s in vele gevallen lager zijn dan in AdWords, maakt dit voor de rendabiliteit niet veel uit. Toch is het zeker wel een punt om rekening mee te houden.

Persoonlijke ervaring
Adverteren in AdMarkt is voor sommige branches en productgroepen interessant en voor anderen minder. Om erachter te komen voor welke productgroepen het wel succesvol kan zijn is mijn advies: testen! Probeer het eerst met 2 à 3 artikelen per productgroep. Kijk naar de verhouding tussen kosten en omzet en bepaal dan waar het voor u interessant is en waar niet. Vervolgens kunt u de interessante productgroepen uitbreiden om meer volume te genereren.


Dit is het derde en afsluitende artikel in een reeks over adverteren op AdMarkt. De algemene introductie leest u in het eerste artikel, 10 tips voor adverteren op AdMarkt vindt u in het tweede artikel.
 
Kimberley Nelis is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.