Twinkle | Digital Commerce

Tips bij het adverteren op Marktplaats AdMarkt

2017-05-28
180101
  • 3:05

Na haar uitleg over de basis van Marktplaats' advertentieprogramma AdMarkt, benoemt Kimberley Nelis van Tribal Internet Marketing tien tips voor het verhogen van click through rates en conversiepercentages.


Tekst: Kimberley Nelis

 

1. Geef een prijs aan
Door het aangeven van een prijs is het voor de bezoeker direct duidelijk hoeveel het product in uw webshop kost. Hierdoor voorkomt u kliks van bezoekers die simpelweg te weten willen komen wat de prijs is.

2. Gebruik zoektermen in de titel en tekst
Door zoektermen te plaatsen in uw AdMarkt advertentietitel en door deze terug te laten komen in de tekst, vergroot u de kans op zichtbaarheid in de zoekresultaten. Bepaal daarom van tevoren welke zoekwoorden belangrijk zijn voor uw advertentie. Is het zoekvolume op ‘tv’ bijvoorbeeld groter dan ‘televisie’, gebruik dan ‘tv’ in de titel in combinatie met het typenummer.

3. Gebruik de eerste 160 karakters optimaal
De eerste 160 karakters van de advertentietekst worden ook getoond in het resultatenoverzicht. Gebruik deze optimaal door unique selling points (usp’s) te benoemen of een call to action (cta) te vermelden.

4. Wees origineel en uniek
Zoals eerder aangestipt is het belangrijk zoektermen te plaatsen in de titel. Daarnaast is het belangrijk op te vallen. Gebruik ook kortingen en/of acties in de titel. Tevens is het verstandig te kiezen voor een afwijkende afbeelding van het product ten opzichte van de andere adverteerders.

5. Wees duidelijk en samenvattend
Bezoekers die zoeken op een typenummer in Marktplaats zijn al voorbij de oriëntatiefase van het koopproces. Ga daarom ook anders met deze bezoekers om. Som kort enkele specificaties van het product op en leg voornamelijk de focus op de toegevoegde waarde van het kopen in úw webshop. Gebruik usp’s en maak duidelijk hoe het bestelproces er uitziet. Vermeld bijvoorbeeld: ’Vandaag besteld, morgen in huis!’. Let op: houd het kort en bondig. Bezoekers willen snel kunnen scannen wat deze advertentie hen biedt.

6. Vul de velden zo compleet mogelijk in
Vul zo veel mogelijk velden in bij het maken van uw advertentie. Aan de hand van de gekozen rubriek heeft Marktplaats velden toegevoegd met betrekking tot kenmerken van het product. Bij de rubriek ‘Televisies’ zijn er bijvoorbeeld velden over het type tv, de afmetingen et cetera. Door zoveel mogelijk velden in te vullen wordt het voor de bezoeker op een overzichtelijke manier duidelijk wat het product biedt.

7. Kies de juiste afbeeldingen
Geadviseerd wordt hierboven al om een afwijkende afbeelding te kiezen die getoond wordt in de zoekresultaten. Daarnaast is het belangrijk ook gebruik te maken van het maximaal aantal toe te voegen afbeeldingen; des te meer u de bezoeker kunt laten zien van het product, des te beter. Het moeten uiteraard wel relevante afbeeldingen zijn. Zorg voor duidelijke afbeeldingen met (bij voorkeur) een witte achtergrond.

8. Maak varianten aan
In de resultaten bij Marktplaats is het mogelijk met meerdere advertenties te verschijnen op een zoekopdracht. Test met advertentievarianten om te bepalen welke het beste werkt. Dit kan op basis van teksten, maar uiteraard ook op de afbeelding die worden getoond. Logischerwijs vergroot u de kans op een klik op één van uw advertenties wanneer u meer posities inneemt.
 
9. Test met verschillende cpc’s
Om de juiste cpc (cost per click) te bepalen is het raadzaam om te testen met verschillende cpc’s. Op Marktplaats zijn bezoekers namelijk bereid om meerdere pagina’s door te lopen en dus is een toppositie niet noodzakelijk. Bekijk, aan de hand van de resultaten, welke cpc voor uw advertentie rendabel is.

10. Wees eerlijk
Last but not least: wees eerlijk! Tegenwoordig prikken potentiële klanten zo door verkooppraatjes heen. Beloof daarom niets wat uw webshop niet kan waarmaken.

Dit is het tweede artikel in een reeks over adverteren op AdMarkt. De eerdere algemene introductie vindt u hier. Volgende week leest u op deze site het derde, afsluitende deel. Daarin benoemt Kimberly Nelis de grootste verschillen tussen AdMarkt en zoekmachineadverteren met AdWords.
  
Kimberley Nelis is SEA-manager bij Tribal Internet Marketing.