In 2008 heeft Joachim de Boer samen met twee partners De Online Drogist opgericht. Deze webwinkel bezet met een webomzet van 6,1 miljoen euro in 2012 plek 90 in de Twinkle100. Tijdens het Online Betaal Congres op 4 maart was De Boer aanwezig als Bitcoin-panellid.
Tekst: Janine Purola
Inspiratie
'Inspiratie haal ik uit sites als Kickstarter.com, het grootste crowdfunding-platform ter wereld. Een andere site die ik vaak bezoek is Hacker News, via News.ycombinator.com. Zo blijf ik op de hoogte van wat er online speelt. Maar ik haal ook inspiratie uit offline zaken, denk aan meet-up's met branchegenoten of mooie concepten als Starbucks; hoe zij vijf euro voor een kopje koffie kunnen vragen blijft geniaal.'
Online branche
'Het snelle schakelen binnen de online branche trekt mij aan. Je hebt meteen resultaat van je inspanning. Door goed te testen weet je binnen een paar dagen al of iets echt een verbetering is. Daarbij heb je geen enorm apparaat nodig om iets te starten. Met een paar slimme mensen kun je de wereld al veranderen.'
Marktontwikkelingen
'Dat de concentratie van grote spelers toeneemt en het aantal kleine spelers afneemt, vind ik een opvallende ontwikkeling. De markt wordt langzaam maar zeker volwassen. Ik hoop echter wel dat er voldoende ruimte blijft voor de kleinere spelers; het zou zonde zijn als de grote jongens de hele markt pakken. Cash back- en kortingssites worden naar mijn mening overschat. Ze hebben nul toegevoegde waarde en knagen alleen maar aan de marge, zonder nieuwe sales te genereren.'
Vrije tijd & vakantie
'Ik heb van mijn passie mijn werk gemaakt. Als mijn zoontjes op bed liggen en ik heb een uurtje over, dan besteed ik die graag online. Er is altijd wat te lezen, te leren of te doen. Ik ben niet zo goed in niets doen. Tijdens een vakantie ga ik het liefst de bergen in. Dat is nu wat lastig met twee kleine kinderen, maar zodra het kan, neem ik de mannen mee op een berghuttentocht. Mijn favoriete vakantieomgevingen zijn dan ook de Dolomieten en Alpen. Overigens staat Noorwegen hoog op mijn vakantiewensenlijstje.'
Trots
'Ik ben er trots op dat we - met een mooi team - De Online Drogist tot een succes hebben gemaakt. En dat met een goede work and life balance. Uiteraard blijven we de shop optimaliseren en gaan we daarom de klantenservice nog verder professionaliseren en de openingstijden ervan verruimen, evenals het assortiment. Verder lanceren we binnenkort een mobiele website en daarnaast zetten we vol in op verwante markten - bijvoorbeeld via de webshop Winkelglutenvrij.nl - en fabrikanten waar we een webshop voor beheren, zoals voor Nestlé Health Science.'
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Joachim de Boer: 'De markt wordt volwassen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.