Twinkle | Digital Commerce

4 interessante Pinterest tools voor e-commmerce

2017-05-27
180101

De als Pinterest vormgegeven website wordt steeds populairder onder webwinkeliers. Ook neemt het aantal online retailers dat Pinterest gebruikt voor zijn sociale marketingactiviteiten toe. Hoe heeft Pinterest hier zelf aan bijgedragen? In dit artikel vindt u vier nieuwe tools die het sociale medium het afgelopen jaar heeft ontwikkeld om retailers tegemoet te komen.

Promoted pins
Pinterest startte in september vorig jaar met de langverwachte promoted pins. Dit zijn advertenties in de vorm van pins die tussen de zoekresultaten op Pinterest.com worden geplaatst. Webwinkeliers kunnen bijvoorbeeld met deze advertenties extra traffic naar hun website genereren. ‘Als een carnavalswinkel bijvoorbeeld een Darth Vader-kostuum verkoopt, zal het te vinden zijn tussen de zoekresultaten van het woord ‘Halloween'’, vertelde Pinterest-ceo Ben Silbermann toentertijd.

Rich pins
Met de lancering van rich pins zocht Pinterest vorig jaar duidelijk toenadering tot webwinkeliers. Rich pins bieden retailers de mogelijkheid om extra informatie aan product pins toe te voegen. Deze informatie bestaat uit een voorraadchecker, een realtime prijs van het artikel en een ‘koop nu’-knop.

Producten widget
Retailers kunnen nu ook hun populairste producten op Pinterest op de homepage van de online winkel tonen via een producten widget. De pins worden dus geïntegreerd in de eigen website. Het Amerikaanse Target doet dit bijvoorbeeld op een aparte site, de Awesome Shop genaamd. Volgens een woordvoerder van Target is de Awesome Shop ontwikkeld om consumenten te helpen producten te ontdekken en hen tegelijkertijd te inspireren. De artikelen in de aparte shopomgeving kunnen vervolgens op Target.com worden gekocht.

Ook Topshop heeft vorig jaar gebruik gemaakt van een widget om zijn klanten bij de webshop te betrekken. Hun werd rond kersttijd gevraagd om hun favoriete Topshop-producten te pinnen op hun eigen bord, zodat zij een cadeaulijst voor kerst creëerden. Deze lijst konden zij ook aan Topshop doorgeven. De populairste producten werden op Topshop.com en op grote touchscreens in de Amerikaanse flagshiptstores van de modeketen getoond. Het bedrijf veranderde zijn klanten in ambassadeurs van het merk door hun productwensen op deze manier te promoten.

Interests
Begin dit jaar introduceerde Pinterest een nieuwe tool waarmee gebruikers pins krijgen voorgeschoteld die gebaseerd zijn op hun eigen interesses. De aanbevelingen heten ‘Interests’ en ze moeten het sociale medium persoonlijker maken. Gebruikers van Pinterest kunnen nu al naar pins zoeken in voorgeproduceerde themacategorieën. Deze categorieënlijst wordt aangevuld met thema’s die gebaseerd zijn op het zoekgedrag van de consument. Voor adverteerders betekent dit dat een pin door meer consumenten gevonden kan worden.

Samenvatting
Foto’s en afbeeldingen zijn een belangrijk onderdeel geworden van de online marketingstrategie van webwinkeliers. Sharing, brand engagement (waarbij het merk de content van de klant promoot) en de koppeling van beeldmateriaal van hoge kwaliteit met comments van consumenten op social media kunnen er samen voor zorgen dat consumenten een product sneller zullen kopen vanwege hun ‘sterkere emotionele band’ met een merk.

Wat kan Pinterest nog verbeteren? Volgens Danny Bluestone van Econsultancy is dat het gebruik van Youtube-video’s in pins. Pinterest heeft aangegeven dat animated gif-bestanden nu al mogelijk zijn. Wellicht dat op dit punt nog verder wordt uitgebouwd de komende tijd.

Bron: Econsultancy.