Twinkle | Digital Commerce

Hoe maakt u fysieke winkels beter vindbaar?

2017-05-27
512512
  • 5:53

SEO-consultant Roald Craenen legde onlangs uit hoe ondernemers met één fysieke vestiging deze plek beter vindbaar kunnen maken in Google. Voor ondenemers met meer dan één vestiging blijven de 7 stappen ongeveer dezelfde, maar de invulling ervan verschilt.

Tekst: Roald Craenen

In dit artikel beschrijft Craenen hoe u in 7 stappen beter vindbaar bent in lokale zoekresultaten met meerdere vestigingen.

1. Adresgegevens
Adresgegevens zijn ook bij ondernemeingen met meer dan één vestiging van groot belang. Voor meerdere vestigingen geldt dat iedere afzonderlijke vestiging een eigen pagina heeft, met daarop de adresgegevens vermeld.

Hoofdkantoor
Vaak is er sprake van een hoofdvestiging of hoofdkantoor. De adresgegevens van het hoofdkantoor kunt u bijvoorbeeld in de footer op iedere pagina tonen. Het is echter af te raden deze adresgegevens ook te tonen op andere vestigingspagina’s. Wilt u dit wel, maak er dan op vestigingspagina’s een afbeelding van, zodat er altijd maar één set aan adresgegevens aan een zoekmachine wordt getoond.

Schema.org
Schema.org speelt een grote rol om zoekmachines duidelijk te maken wat de adresgegevens van alle vestigingen zijn. De adresgegevens van iedere vestiging zullen daarom ook met behulp van Schema.org gemaakt moeten worden. Een voorbeeld vindt u hieronder:



Telefoonnummer
Een uniek telefoonnummer is essentieel. Vaak zie je dat bedrijven werken met een algemeen nummer voor bijvoorbeeld het hoofdkantoor. Van daaruit wordt doorgeschakeld naar eventuele lokale vestigingen. Dat een uniek, maar vooral ook lokaal telefoonnummer belangrijk is, wijzen de local search ranking factors 2012 van David Mihm uit. Bij voorkeur neemt u dus voor iedere vestiging een uniek lokaal nummer. Lukt dat niet, werk dan met unieke 0900- of 0800-nummers. Onthoud wel dat u deze voor lange tijd aan moet houden!

Sitestructuur
Sitestructuur speelt bij meerdere vestigingen een grote rol. Bij slechts één vestiging dient de homepage adresgegevens te bevatten en gecrawld te kunnen worden. Bij meerdere vestigingen moeten alle vestigingspagina’s gecrawld kunnen worden. Een overzichtspagina, zoals die van Dreamjob, is dan vaak een goede oplossing. Zorg er dus voor dat er, liefst vanaf de homepage, een ingang is naar een overzicht met alle vestigingen.

Op die overzichtspagina is het belangrijk dat er directe links staan naar iedere vestigingspagina. Dit moet gecrawld kunnen worden. Gebruik dus geen JavaScript, Flash of andere fancy maar onmogelijk dingen. Als linktekst kan het beste de plaatsnaam gebruikt worden.

2. Paginatitels & meta descriptions
Paginatitels en meta descriptions voor meerdere vestigingen dienen allen uniek te zijn, waarbij onder andere de bedrijfsnaam, plaats en de dienst vermeld moeten worden. Wanneer u werkt met meerdere (nagenoeg dezelfde) pagina’s, biedt een stramien vaak uitkomst. Door gebruik te maken van een stramien kunt u snel alle paginatitels en meta descriptions voorzien van de juiste informatie, zonder deze iedere keer compleet opnieuw te schrijven.

Het stramien waar u gebruik van kunt maken, ziet er als volgt uit:

[Bedrijfsnaam] - [Keyword/dienst] [Plaats], [Straat + nr]
[Bedrijfsnaam + in één korte zin wat het bedrijf doet]. Bezoek onze vestiging in [Plaats], [Straat + nr] - [Telefoonnummer]

Voor bijvoorbeeld De Scheidingsplanner in Den Bosch, ziet de snippet er als volgt uit:



3. Content
Iedere vestigingspagina zal unieke content moeten bevatten. Ook al heeft u  54 (of meer) verschillende vestigingen, dan nog is het belangrijk voor iedere vestiging content te schrijven. U zult zich waarschijnlijk afvragen hoe u 54 verschillende unieke teksten kunt maken, die ook nog eens ergens op slaan.

User generated content
User generated content kan uitkomst bieden. Vraag aan uw klanten of ze u willen beoordelen en stuur hun een link naar een invulformulier. Daar vraagt u onder andere naar de plaats/vestiging waar zij zijn geholpen. Na het invullen van het formulier verschijnt de review op de betreffende vestigingspagina. Et voilà, unieke content!

Google Maps + routebeschrijving
Bezoekers van een lokale vestigingspagina zijn waarschijnlijk op zoek naar adresgegevens, een telefoonnummer of openingstijden. Vermeld deze dan ook. Daarnaast kan het implementeren van Google Maps een bezoeker helpen zich te oriënteren. Dit zorgt dus vooral voor een goede gebruikerservaring.

Daarnaast helpt het uitschrijven van een routebeschrijving mensen om uw vestiging te bereiken. Op deze manier heeft u een stukje unieke content. Door een aantal plaatsaanduidingen in de beschrijving te gebruiken bevordert u bovendien het long tail verkeer.

Filiaalleiders
Een derde optie unieke content te schrijven is door gebruik te maken van de filiaalleiders (of de personen werkzaam in de verschillende vestigingen). Laat deze mensen iets vertellen over hun vestiging, over waarom klanten juist daar moeten zijn et cetera.

4. Google Places / Google+ Local
Voor iedere lokale vestiging zult u een Google+ Local pagina aan moeten maken. Over hoe u dat doet kunt u hier lezen. Volledigheid en consistentie staan centraal. Vermeld op iedere Google+ Local pagina dezelfde NAW gegevens en hetzelfde telefoonnummer, zoals u ook deed op alle vestigingspagina’s van uw website.

Let ook op de naam van uw vestiging, deze dient in feite overeen te komen met die in het handelsregister. Google houdt er namelijk niet van dat u uwGoogle+ Local pagina vol spamt met allerlei keywords. Idealiter bevat de naam van de vestiging de bedrijfsnaam en de plaatsnaam. In het geval van Dreamjob in Amsterdam, zou de bedrijfsnaam ‘Dreamjob Amsterdam’ moeten zijn. Komt deze niet overeen, dan kunt u op dit formulier (pdf) van de KvK kosteloos een handelsnaam toevoegen.

Op uw Google+ Local pagina verwijst u natuurlijk ook naar uw website. Ditmaal niet naar uw homepage, maar naar de pagina van de betreffende vestiging. Wilt u weten hoeveel verkeer u uit uw Google+ Local pagina’s haalt, tag deze dan door onderstaande tracking parameters aan uw URL toe te voegen:

?utm_source=google&utm_medium=organic&utm_campaign=local

5. Bedrijvengidsen
Zoals ik in mijn eerdere artikel uitlegde, spelen citations naast backlinks een grote rol in local search. Deze stap voor meerdere vestigingen wijkt niet veel af van het verhaal met maar één vestiging. Wel geldt dat, wanneer u bijvoorbeeld 54 vestigingen heeft, u iedere vestiging apart aan dient te melden voor iedere bedrijvengids. Kortom, 54 keer zoveel werk als wanneer u maar één vestiging heeft ..

Een tip die ik u mee kan geven: ga op zoek naar de adresgegevens van de personen achter de bedrijvengids. Vraag of u ook een Excel-document aan kunt leveren met alle vestigingen, zodat zij deze voor u aanmelden. Dit scheelt een hoop werk. Uit ervaring blijkt dat er best wel een aantal bedrijvengidsen is dat u hiermee kan helpen.

Nog een extra tip: maak een Excel-overzicht van alle vestigingen met bijbehorende NAW-gegevens. Vermeld daarnaast per kolom of u al dan niet bent aangemeld bij een bepaalde bedrijvengids. Zo houdt u op zijn minst een beetje overzicht en controle.

6. Citation building
Het doel van deze 6e stap is het vergroten van het aantal citations, naast de bedrijvengidsen die u in stap 5 al hebt doorlopen. Deze stap is wederom niet veel anders dan stap 6 in het eerdere artikel.

U gaat eerst op zoek naar uw concurrenten, maar ditmaal op plaatsniveau per vestiging. Voor iedere vestiging analyseert u uw concurrenten en verzamelt u targets waarop uw NAW-gegevens nog niet staan vermeld. Als de analysefase voorbij is, gaat u aan de slag met het aanvragen/verkrijgen van citations op de betreffende targetwebsites.

7. Linkbuilding
Ook de 7e en laatste stap wijkt niet veel af van stap 7 voor slechts één vestiging. Wel kunt u hier weer gebruik maken van de filiaalleiders en/of de medewerkers in de verschillende vestigingen. Laat deze mensen lokale media en blogs benaderen, met als doel de naamsbekendheid van uw bedrijf te vergroten.

Vergeet bij het publiceren van lokale nieuwsartikelen of blogberichten overigens niet uw adresgegevens en een verwijzing naar uw homepage en vestigingspagina op te nemen.
 
Roald Craenen is SEO Consultant bij Easy Internet Marketing. Dit artikel verscheen eerder op de site van het bureau.