Twinkle | Digital Commerce

'Digitalisering versnelt filialisering en shake-out winkelgebieden'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:14

De opkomst van digitale winkelkanalen stimuleert de zogenoemde filialisering van het Nederlandse winkellandschap. ‘Het voortdurend actief zijn op diverse marketing- en verkoopkanalen vergt een flinke investering, dus schaalvoordelen spelen bij omnichannel retail een belangrijke rol.’

Dat is te lezen in het onderzoeksrapport ‘Winkelgebied van de Toekomst’ (pdf), opgesteld door Platform31 in opdracht van Detailhandel Nederland en het G32-stedennetwerk.

Hoewel een aantal van de tienduizenden webwinkeliers in ons land de fysieke winkelstraat op is gegaan met zijn handel, zorgt digitalisering per saldo vermoedelijk tot een verdere concentratie van winkels in filiaalbedrijven. Zij kunnen onder andere een grotere marketingkracht ontwikkelen dan kleinere winkelbedrijven,ook online.

Uitsortering winkelgebieden
De digitalisering leidt er ook toe dat ‘de uitsortering tussen succesvolle en minder succesvolle winkelgebieden waarschijnlijk zal worden versneld’, aldus de onderzoekers. ‘Om in de gunst van de consument te blijven zullen kleine winkeliers en kleinere winkelgebieden slim moeten zijn en alternatieve marketingstrategieën moeten inzetten om overeind te blijven in de marketingkracht van de grote steden, ketens en vastgoedbeleggers.'

Vijftig maatregelen
Een groot aantal landelijke partijen (verenigd in de Winkeltop van VNO-NCW en MKB Nederland) zegt vandaag toe gezamenlijk te gaan werken aan het terugdringen van de leegstand. Makelaars, vastgoedeigenaren, projectontwikkelaars, winkeliers, gemeenten en provincies gaan zich inzetten om winkelgebieden aantrekkelijk te houden. In het rapport (ondertitel: 'Bouwstenen voor publiek-private samenwerking'), worden meer dan vijftig maatregelen genoemd.

Lees ook:
'Samenwerking essentieel voor toekomst winkelstraat' (11 februari 2014)