Twinkle | Digital Commerce

Internationaal onderzoek naar webwinkellogistiek

2017-05-27
180101
  • 4:20

De logistieke service van webshops is op heel veel fronten in beweging. Het wordt ook steeds duidelijker dat webshoplogistiek een sterk commercieel effect heeft. Internationale vergelijking laat ook zien dat er op het gebied van webshoplogistiek grote verschillen tussen landen zijn. Global Webshop Logistics, een samenwerking tussen Vrije Universiteit Amsterdam en E-sharp, onderzocht de webshoplogistiek van duizend webshops in acht landen. Lees hier de belangrijkste uitkomsten.

Tekst: Nando van Essen

Uit het onderzoek van Global Webshop Logistics naar de webshoplogistiek in acht landen (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Noorwegen, Zweden, Australië en de Verenigde Staten) zijn er een paar zaken die opvallen:

- Nederlandse webshops zijn (samen met de pakketvervoerders) expresleveranciers pur sang; voor bijna iedere webaankoop in Nederland geldt ‘vandaag besteld, morgen in huis’.
- Britse webshops en (in mindere mate) Amerikaanse webshops zijn heel sterk cross-border gericht. Nederlandse webshops blijven daar (nog) sterk bij achter.
- Op het gebied van bezorgkosten is dé trend: ‘geen bezorgkosten boven een bepaald aankoopbedrag’. Gratis verzenden lijkt z’n grens te hebben bereikt. In een aantal landen biedt maximaal 20 procent van de webshops dit aan.

Click & collect
Click & collect is flink in opkomst. Internationaal gezien hebben vooral Duitse, Noorse en Zweedse webshops landelijke afhaalpunten heel sterk in hun checkout opgenomen (zie afbeelding 1). Voor Noorwegen en Zweden ligt het percentage voor het aantal webshops dat dit aanbiedt op 90 procent en in Duitsland - iets lager - op 60 procent. Nederlandse webshops scoren hier in 2013 met 26 procent nog steeds vrij laag, maar in 2011 was dit percentage slechts 14 procent; er zit dus zeker groei in.

Uit afbeelding 1 wordt ook duidelijk dat Nederlandse webshops zich wel sterk profileren met eigen afhaalpunten. Het zijn vooral de Nederlandse multichannelspelers die hiermee in 2013 (in vergelijking tot 2012) een sterke groei laten zien. Opvallend is dat webshops in Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en Australië nog niet zo sterk op click & collect zijn gefocust. Circa 70 procent van de onderzochte webshops in die landen biedt deze mogelijkheid niet. Wel is te zien dat click & collect vooral in Groot-Brittannië snel ontwikkelt. Een partij die dit slim en doeltreffend in zijn checkout heeft opgenomen is John Lewis (nummer negen in de online top honderd van Groot-Brittannië): de afhaalpunten van John Lewis, Waitrose (onderdeel van John Lewis) en de landelijke afhaalpuntenorganisatie CollectPlus worden getoond in één overzichtskaart (zie afbeelding 2).

Bezorgkosten
De verwachting is wellicht dat ‘gratis bezorging’ jaar na jaar zou toenemen, maar dat blijkt niet het geval. In de grote e-commerce landen Groot-Brittannië en de Verenigde Staten hanteert bijna 45 procent van de webshops: ‘gratis bezorging boven een bepaald aankoopbedrag’. Duitse en Zweedse webshops zitten op een percentage van zo’n 35 procent en circa 27 procent van de Nederlandse webshops hanteert deze doorberekening. Ongeveer 20 procent van de onderzochte webshops in Nederland, Duitsland, Groot-Brittannië en Australië biedt altijd gratis bezorging aan. Uit internationale trends lijkt het erop dat hiermee het maximale percentage is bereikt.

Drempelwaarde gratis bezorging
De internationale vergelijking geeft een interessant beeld hoe verschillend de drempelwaarden zijn voor bezorgkosten (zie ook afbeelding 3):

- Webshops in de Verenigde Staten laten de laagste drempelwaarde zien: bijna 50 procent van de webshops (dat op deze wijze werkt) hanteert (omgerekend) een drempelwaarde tot 30 euro en 25 procent van de webshops in de VS hanteert een drempelwaarde tussen de 30 en 50 euro.
- Nederlandse en Duitse webshops zijn qua drempelwaarde redelijk vergelijkbaar, waarbij wel opvalt dat Duitse webshops steviger inzetten op een drempelwaarde tot 30 euro.
- Opvallend is dat veel Britse webshops een hoge drempelwaarde hanteren: zo’n 55 procent van de webshops past (omgerekend) een drempelwaarde van 76 euro en hoger toe.

Cross-border
De verschillen tussen de landen wat betreft focus op cross-border zijn best fors te noemen (zie afbeelding 4). Ruim 75 procent van de Britse webshops is cross-border ingesteld, op enige afstand gevolgd door Amerikaanse (bijna 50 procent) en Duitse webshops (40 procent). Nederlandse webwinkels zijn nog steeds sterk regionaal gericht: 55 procent levert alleen op een Nederlands adres, 15 procent verzendt zowel naar een Nederlands als een Belgisch adres.

Afleveropties in Nederland
Ook het aantal afleveropties van webshops in Nederland zijn tijdens het onderzoek onder de loep genomen. Hieronder de resultaten (zie ook afbeelding 5):


- Het percentage van webshops dat geen afleveropties aanbiedt (de enige aflevermogelijkheid is levering naar het factuuradres) is gedaald van 8 procent in 2011 naar 5 procent in 2012; dit niveau is in 2013 gestabiliseerd.
- Zo’n 30 procent van de webshops biedt één alternatieve afleveroptie. Meestal is dit de mogelijkheid om het gekochte product op een ander adres dan het factuuradres te laten bezorgen. Dit percentage is vanaf 2011 tot en met 2013 vrij stabiel gebleven.
- Een grotere verandering heeft er plaatsgevonden bij de webshops die twee afleveropties aanbieden. Zo bood in 2011 ruim 45 procent van de webshops een tweetal afleveropties aan (meestal afleveren op een ander adres en afhalen bij een eigen of een landelijk afhaalpunt) en in 2013 is dit percentage gezakt naar minder dan 30 procent.
- Het aantal webshops dat drie afleveropties aanbiedt is gestegen van 13 procent in 2012 naar 23 procent in 2013. Veelal betreft het hier de combinatie van afleveren op een alternatief adres, afhalen bij een webshopafhaalpunt én afhalen bij een landelijk afhaalpunt of het bieden van de mogelijkheid om een afleverafspraak te maken nadat de aankooptransactie is afgerond.
- Het aantal webshops dat de keuze biedt uit vier afleveropties en meer is gegroeid van 1 procent in 2011 naar 12 procent in 2013; een spectaculaire ontwikkeling.

Nando van Essen is eigenaar van E-sharp.

Foto: Warehouseman with protective vest and scanner, Shutterstock.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 1-2014.