Twinkle | Digital Commerce

7 trends voor webshopdesign

2017-05-27
180101
  • 2:09

Doordat webwinkeliers hun online shop steeds vaker gaan optimaliseren voor mobiele apparaten, is er een verschuiving te zien in de manier waarop webshops ontworpen zijn. Design wordt belangrijker naarmate meer consumenten gebruik maken van hun tablet of smartphone om een webwinkel te bezoeken. Armando Roggio van Practical Ecommerce zette zeven trends op het gebied van webwinkeldesign op een rij.

1. Responsive design
Een trend die al enige tijd gaande is, is het responsive maken van de webshop. Mobiel wordt de komende jaren volgens Roggio de belangrijkste factor in het ontwerpen van een nieuwe site. Daardoor zal de populariteit van responsive design onder webwinkeliers alleen maar toenemen.

2. ‘Vingervriendelijke’ interfaces
De focus op mobiel shoppen leidt tot veel websites met ‘vingervriendelijke’ interfaces. Webshops zullen grotere navigatieknoppen gaan gebruiken die geschikt zijn om met één vinger te bedienen. Daarnaast verdwijnen contentsliders met veel tekst langzaamaan van de e-commerce sites, omdat mobiele gebruikers de relatief kleine ‘lees verder’-knoppen onder de tekst niet kunnen bedienen.

3. Flat design
Webshop zullen dit jaar steeds vaker een flat design hebben. Een voorbeeld van een flat design is de interface van Windows 8. De afbeeldingen of contenblokken hebben geen schaduw en hebben vaak een opvallende kleur. Dit design is gemakkelijk responsive te maken en, dankzij zijn lichte gewicht, zijn de pagina’s op een flat design-website snel laadbaar. Canopy is een voorbeeld van hoe een retailer gebruik kan maken van flat design:

4. Meer content op één pagina
Webwinkeliers zullen dit jaar meer content gaan toevoegen aan de individuele pagina’s binnen de webshop. Dankzij quick views in de vorm van pop-up schermen op categoriepagina’s kunnen consumenten al extra informatie krijgen over een product zonder daarbij direct naar de productpagina te worden geleid. Ook worden webshopspagina’s steeds langer. Denk daarbij ook aan ‘oneindige’ pagina’s zoals bij Pinterest of Tumbler het geval is.

5. Interessante fonts
Steeds meer e-commerce sites worden voorzien van een eigen, kenmerkend font om het gevoel achter de online shop te versterken. Online typografie wordt steeds belangrijker, meent Roggio. Op de websites van Free People, Design by Humans, Afends en Yellow Bird Project zijn voorbeelden van typografie te vinden.

6. Grote graphics
Of grote graphics op de site een positieve uitwerking hebben op de bezoeker, hangt sterk af van met welk apparaat de shop bezocht wordt, schrijft Roggio. In een goed webshopdesign zijn grote graphics responsive gemaakt. Dit jaar zullen meer grote graphics ook de functie van navigatieknop krijgen.

7. Video
Video’s worden steeds vaker toegepast op de productpagina’s in een webshop. Via video’s kunnen webwinkeliers bijvoorbeeld een kort en krachtig overzicht geven van de eigenschappen van een specifiek artikel.

Bron: Practical E-commerce

Foto: Webdesign, Shutterstock.