Twinkle | Digital Commerce

E-mailmarketing: 13 optimalisatietips voor het afmeldproces

2017-05-28
180101

Geen e-mailmarketeer wil dat een abonnee zich uitschrijft, maar de realiteit is dat het wel gebeurt. Of iemand zich nu uitschrijft om zijn mailbox op te schonen of omdat zijn aankoopinteresse zijn veranderd: zorg ervoor dat het uitschrijfproces vlekkeloos verloopt.

Een gebruiksvriendelijk proces voor opt-out is namelijk ook een onderdeel van goede klantenservice, waardoor de abonnee een positieve ervaring opdoet met uw bedrijf/merk. Daarbij zorgen uitschrijvingen dat uw database ‘schoon’ blijft, waardoor het aantal spam-rapporten wordt beperkt en de leverbaarheid van uw mailings en de conversiestatistieken worden verbeterd.

Maar hoe kunt u dit proces gebruiksvriendelijker maken, terwijl u daarnaast ook voorzichtig probeert uw abonnees te behouden? Linda Bustos geeft op Getelastic.com dertien manieren, lees ze hier:

1. Verhul de afmeldlink niet
Het is verleidelijk om de afmeldlink zo goed mogelijk te verstoppen en het is gebruikelijk om de link te verstoppen onder aan iedere e-mail. Terwijl dit enigszins conventioneel is – abonnees die zich echt willen uitschrijven, zullen waarschijnlijk als eerste daar zoeken – gaan sommige marketeers nog een stapje verder in het verstoppen ervan. In het voorbeeld hieronder zijn bijvoorbeeld alle linkjes blauw gemaakt en onderstreept, behalve de afmeldlink.


2. Vraag niet om een login
Er is geen reden om een login te eisen om e-mailvoorkeuren te kunnen beheren vanuit een e-mail. U heeft immers hun e-mailadres, u weet dus wie ze zijn en ze klikken op een link vanuit hun eigen inbox. Stuur ze dan ook gelijk door naar óf een afmeldformulier óf een preference center.

3. Vul alvast het e-mailadres in
Ga nog een stap verder en vul alvast het e-mailadres in; u weet immers wat het betreffende e-mailadres is. Dit is vooral handig voor mobiele gebruikers en abonnees die meerdere mailaccounts samenvoegen in één mailbox en niet meer weten met welk mailadres ze bij u staan ingeschreven.

4. Stel de frequentie bij
Het kan geen kwaad om de abonnee te vragen of hij misschien – in plaats van volledig uitschrijven - het aantal berichten dat hij van u ontvangt wil verlagen. Echter is de frequentie niet altijd de enige reden waarom mensen zich willen afmelden voor e-mails; inhoud speelt vaak ook een grote rol. Het aanpassen van de frequentie is daarom wellicht wat vaag. Want wat als de klant wel graag op de hoogte wil blijven van belangrijke sales events of van aanbiedingen van bepaalde productcategorieën? Overweeg daarom het aanbieden van abonnementen op verschillende soorten e-mails.


5. Leg de frequentie uit
Betekent het ontvangen van minder e-mail dat de abonnee nu een keer per week een bericht ontvangt? Of een keer per maand? Sephora heeft dit nader uitgewerkt (zie afbeelding hieronder).


6. Verklaar de verwerkingstijd
Als de verwerkingstijd voor de uitschrijving een dag of meer dagen vereist, laat dit dan aan uw klant weten. De verwachting is over het algemeen dat de klant bij uitschrijving direct uit het bestand is verwijderd dus als hij na afmelding alsnog een e-mail ontvangt, kan dat het vertrouwen van de klant in uw bedrijf aantasten.

7. Maak zaken niet ingewikkelder dan dat ze zijn
In het onderstaande voorbeeld zijn veel dingen mis. De instructies vertellen de abonnee bijvoorbeeld dat hij moet klikken op ‘Submit’, maar geen button is als zodanig geëtiketteerd. Daarnaast moet hij zelf zijn e-mailadres invullen (zie tip 3) en zich afmelden voor zowel de berichten van de retailer als externe partners en adverteerders (velen zijn zich er waarschijnlijk niet eens van bewust dat zij zich überhaupt hebben aangemeld voor berichten van derden). Let daarnaast op de button ‘Continue Shopping’, volledig misplaatst hier. De e-mailabonnee was helemaal niet aan het winkelen. Het plaatsen van deze button aan de rechterkant van de uitschrijfknop vraagt bovendien om verwarring, aangezien mensen de neiging hebben om op de rechterknop te klikken ter bevestiging van een bepaalde actie. Dit kan er dus voor zorgen dat de uitschrijving ongewild mislukt en dus onnodig moeilijk wordt gemaakt voor de abonnee.


8. Bied social als alternatief aan
Gilt erkent dat tijden zijn veranderd en dat social media-kanalen als vervanging voor e-mail kunnen dienen. Herinner de abonnee die zich wil uitschrijven daarom aan de andere manieren waarop hij op de hoogte kan blijven van uw nieuws en aanbiedingen, bijvoorbeeld via Facebook, Twitter en Pinterest en houd ze op deze manier bij uw onderneming betrokken.

9. Let op waar u de call-to-action plaatst
De call-to-action van Yoox is geplaatst aan de andere kant van de pagina waar het invoerveld is. Zeer gemakkelijk te overzien (zie de eerste afbeelding hieronder). Wees echter voorzichtig met het plaatsen van calls-to-action in afgesloten balken. Mensen hebben de neiging om te zoeken naar calls-to-action in witte gedeeltes en kijken snel over gesloten balkelementen heen (zie de tweede afbeelding hieronder). En nogmaals, bezoekers zullen vaak gedachteloos klikken op de button die u aan de rechterkant plaatst (zie de derde afbeelding hieronder), waardoor veel uitschrijvers per ongeluk hun afmeldproces zullen annuleren.

10. Label uw calls-to-action op de juiste wijze
Vermijd ‘Submit’ (te algemeen) en ‘Cancel’ (het is beter om alleen positieve actiebuttons te gebruiken, iemand die zijn afmelding wil annuleren kan gewoon het dialoogvenster sluiten). Beschrijvende buttons als ‘Unsubscribe’ of ‘Switch to Weekly’ zorgen ervoor dat de gebruiker weet welke actie hij neemt bij het klikken op een bepaalde button.

11. Vraag naar het waarom
Wilt u niet weten welk percentage van de uitschrijvingen te wijten is aan de inhoud? Of de frequentie? Of zijn er andere redenen? Vraag ernaar!


12. Toon een bevestiging
Net als dat u een bedankpagina na een aankoop toont, dient u een bevestiging te geven waarin staat de uitschrijving is/wordt verwerkt. Hoewel u wellicht baalt dat u een abonnee verliest, kunt u een agressieve en sarcastische toon in de bevestiging beter vermijden.


13. Test!
Nog een laatste opmerking: test alstublieft ook al uw linkjes in het afmeldproces om te zorgen dat deze inderdaad allemaal werken. Meerdere linkjes uit de testgroep voor dit artikel gaven een error of leidde naar een 404-pagina!

Bron: Getelastic.com

In dit artikel, dat eerder verscheen op Twinklemagazine.nl, vindt u een overzicht van hoe acht Amerikaanse online retailers hun klanten de mogelijkheid bieden om zich uit te schrijven van nieuwsbrieven en tegelijkertijd er alles aan doen om hen lid te laten blijven.