Twinkle | Digital Commerce

Zet webstatistieken in om meer uit uw online enquête te halen

2017-05-28
259194
  • 3:39

Een online enquête is een effectieve manier om vrij eenvoudig en goedkoop gebruikersinzichten te verzamelen. Vaak wordt een online enquête los ingezet, maar een online enquête wordt veel waardevoller als u deze koppelt aan statistieken, schrijft Oscar Kommeren van Jungle Minds.

Tekst: Oscar Kommeren

Uit ervaring blijkt dat online enquêtes en webstatistieken vaak afzonderlijk van elkaar worden benaderd. Vaak staat men er niet bij stil dat deze twee geïntegreerd kunnen worden. Dit is een gemiste kans, want juist de combinatie biedt veel waardevolle inzichten.

Een online enquête geeft inzicht in de identiteit en tevredenheid van bezoekers. Op die manier kunt inzicht krijgen in:

  • Het bezoekersprofiel
  • De bezoekredenen
  • De succesratio
  • De mate van tevredenheid

Door middel van webstatistieken krijgt u een beeld van het gedrag van je bezoekers. De webstatistieken geven antwoord op vragen als:

  • Hoe komen bezoekers op mijn website?
  • Welke pagina’s bekijken ze?
  • Waar zitten knelpunten?

Wat is er nu mooier dan deze inzichten aan elkaar te koppelen? Een dergelijke koppeling heeft twee voordelen:

  1. Het zorgt ervoor dat u een verdiepingsslag kunt maken op uw online enquête.
  2. Het maakt het mogelijk een validatiecheck te doen. Wijkt het gedrag van de respondenten af van dat van de reguliere bezoekers?
Verdiep je online enquête
Een koppeling van de webstatistieken aan een online enquête is erg waardevol in de analyse fase. Zo kunt u bovenstaande vragen combineren en antwoord krijgen op vragen als:
  • Hoe komen de bezoekers met profiel X op mijn website?
  • Welke pagina’s worden bekeken door ontevreden bezoekers?
  • Welke handelingen voerden bezoekers uit die niet succesvol zijn geweest in het realiseren van het doel waarmee zij naar de website kwamen?

De koppeling zorgt ervoor dat er aan de hand van de (ruwe) data uit de online enquêtesegmenten kunnen worden gemaakt binnen het statistieken pakket en het gedrag van de geënquêteerde bezoekers geanalyseerd kan worden.

Gebruik de webstatistieken als extra validatiecheck
Naast de extra inzichten die een koppeling biedt, kan het ook gebruikt worden om het gedrag van de geënquêteerde bezoekers te valideren. Dat wil zeggen dat het mogelijk is om het gedrag van dit type bezoekers af te zetten tegen dat van reguliere bezoekers.

Gedragen zij zich bijvoorbeeld heel anders? Dan betekent dat wellicht dat de enquête niet representatief is voor de bezoekers van de website. Aan de hand hiervan wordt bevestigd of ontkracht dat de enquête een juiste afspiegeling is.

Hoe realiseer je een technische koppeling met de webstatistieken?
Om deze inzichten te verzamelen is er een technische koppeling tussen de enquête tool en het web statistieken pakket (bv. Google Analytics) nodig. Dat is te realiseren door de bezoekers die meedoen aan de enquête een random ID mee te geven. Het ID moet zowel aan de enquête tool als aan het web statistieken pakket worden doorgegeven en dient als herkenningspunt.

In Google Analytics kan dit bijvoorbeeld middels de Custom Variable en in online enquêtes door gebruik te maken van een verborgen vraag die automatisch wordt gevuld met het betreffende ID.


Custom variables report in Google Analytics



ID’s gesegmenteerd o.b.v. ontevreden bezoekers

Praktische zaken om rekening mee te houden
Uiteraard is er ook een aantal zaken waar u rekening mee moet houden bij het koppelen van de online enquête tool aan het webstatistieken pakket. Dit zijn de belangrijkste zaken:

  • Technische kennis - Het maken van een koppeling is een vrij technische aangelegenheid, omdat er gewerkt wordt met ID’s en scripts. Zorg er daarom voor dat er voldoende technische kennis aanwezig is bij de persoon die de koppeling tussen de online enquête tool en het web statistieken pakket gaat realiseren.
  • Keuze enquête tool - Niet alle online enquête tools bieden de mogelijkheid om een geavanceerde koppeling te maken. Sommige tools (UserReport /Usabilla) bieden een standaard optie om een koppeling te maken. Vaak ontbreekt er dan flexibiliteit. Een handmatige koppeling biedt meer mogelijkheden tot waardevolle inzichten. Verdiep je daarom eerst goed in de mogelijkheden van verschillende online enquête tools en realiseer je dat er intensief samengewerkt moet kunnen worden met deze partij.
  • Privacy bezoekers - Maak gebruik van anonieme cookies die niet te herleiden zijn naar privégegevens. Zorg ervoor dat dit ook duidelijk wordt gecommuniceerd. Kijk voor meer informatie over de cookiewetgeving op de website van de rijksoverheid.
  • Gekozen periode - Houd rekening met de gekozen periode en neem dit mee in de analyse van het gedrag van de bezoekers. Zijn er bijvoorbeeld seizoensinvloeden die een rol spelen? Of zijn er andere redenen, zoals een campagne, waardoor bijvoorbeeld een heel ander type bezoekers wordt aangetrokken?

Kortom, als aan alle voorwaarden wordt voldaan dan kan een online enquête veel waardevoller zijn dan wanneer deze afzonderlijk van de web statistieken wordt benaderd.

Oscar Kommeren is data-analist bij Jungle Minds. Dit artikel verscheen eerder op de site van het adviesbureau.