Welke ondernemer zoekt niet naar hét gat in de markt? Magazijnshopper.nl helpt meubelfabrikanten en -detaillisten van hun voorraden af, Bierlab.nl laat bierliefhebbers kennismaken met speciaalbieren en Plus-speelgoed.nl haalt leerzaam speelgoed vanuit Denemarken naar Nederland.
Tekst: Janine Purola
Niet eens zo heel lang geleden werden ondernemers die wel brood zagen in het online verkopen van meubels en andere woonproducten voor gek verklaard. ‘Je wilt toch eerst op een bank zitten voordat je beslist dat je ‘m koopt?’, was het argument. Inmiddels hebben vele grote en kleine woonwebwinkels het tegendeel bewezen en komen er steeds meer online woonshops bij, waaronder onlangs nog de langverwachte entree van Ikea op het web (zie ook interview pag. 16). Nelson Zonneveld en Jorrit Groot zagen ook online mogelijkheden binnen de woonmarkt, maar dan op een net iets andere manier: zij startten met de verkoop van magazijnvoorraden van detaillisten en fabrikanten via het web.
Opkopers omzeilen
Vorig jaar oktober heeft het duo de webwinkel Magazijnshopper.nl gelanceerd, die afgelopen juli compleet is vernieuwd. ‘De overstock van fabrikanten wordt normaal gesproken verkocht aan opkopers tegen extreem lage prijzen’, vertelt Zonneveld. ‘Wij kunnen fabrikanten - door hun resterende interieurartikelen te verkopen via Magazijnshopper.nl - een betere prijs bieden en daarbij de consument nog steeds een hoge korting geven. Dit is dus gunstig voor de fabrikant, de consument en voor ons. Op deze manier hebben wij immers geen magazijnen en geen voorraden nodig, wat ons geld bespaart.’ Vanuit de fabrikant blijkt er zeker behoefte aan dit concept, laat Zonneveld weten. ‘We merken dat veel fabrikanten inderdaad problemen hebben om hun voorraden tegen schappelijke prijzen kwijt te raken. Dat is gunstig voor ons, want daardoor groeit ons assortiment snel.’
Fulltime job
Zonneveld en Groot hebben de opleiding Bedrijfskunde, Management, Economie en Recht gevolgd en hadden altijd al de droom om voor zichzelf te beginnen. Ze volgden samen de minor Ondernemerschap, waarbij zij in contact kwamen met e-commerce managers en hoorden over het voorraadbeheerprobleem waar veel bedrijven mee kampen. Van daaruit is de bal gaan rollen en is Magazijnshopper.nl ontstaan. ‘Groot is verantwoordelijk voor de commerciële activiteiten, de front-office’, vertelt Zonneveld. ‘Ik neem de financiële activiteiten op me, de backoffice. We werken fulltime aan de webshop; Magazijnshopper.nl is onze bron van inkomsten.’ Een aantal werkzaamheden besteedt het tweetal uit, waaronder een deel van de marketingactiviteiten en het transport.
Plannen
De doelstelling van Magazijnshopper.nl voor 2014 is om de grootste, beste en goedkoopste online aanbieder van overstock-meubilair in Nederland te zijn, aldus Zonneveld. ‘Om dit bereiken zijn we onder meer continu op zoek naar partners om het assortiment uit te breiden zodat de consument uiteindelijk via Magazijnshopper.nl een gehele inrichting kan aanschaffen. In 2014 willen we ook een eerste showroom openen, daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van software om producten te kunnen veilen’, vertelt de jonge ondernemer. ‘In 2015 willen we de buitenlandse markt gaan betreden.’
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 9-2013.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wij bieden de fabrikant een betere prijs
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.