Twinkle | Digital Commerce

Ocado ziet ‘enorme kansen’ over de grens

2017-11-08
272185
  • 1:23

Ocado verkeerde eind vorig jaar nog in zwaar weer, maar inmiddels draait de Britse websupermarkt goed. CEO Tim Steiner wordt naar eigen zeggen overspoeld met aanvragen van buitenlandse bedrijven die de onderliggende online verkooptechnologie willen gebruiken.

In de Britse krant The Telegraph zegt Steiner dat de platform business, zoals hij het noemt, op termijn belangrijker zal worden dan de online verkoop op Ocado.com. Eerder dit jaar sloot Ocado een deal met Morrisons, om die Britse supermarktketen een vliegende start te helpen maken met e-commerce. Volgens Steiner kan Morrisons dankzij de Ocado-technologie beginnen met online verkoop in een kwart van de tijd die en tegen een fractie van het budget dat het anders had gekost.

‘Wereldkampioen’
De CEO verwacht meer van zulke deals te kunnen sluiten in het buiteland. ‘The international opportunity is vast’, zegt Steiner onder meer. ‘Groot-Brittannië loopt internationaal voorop in online boodschappen en wij zijn de meest geavanceerde Britse speler. Wij zijn dus wereldkampioen in online boodschappen.’

Online versus offline
Ocado wordt inmiddels gewaardeerd op 2,3 miljard pond, tegenover slechts zo’n 300 miljoen pond dertien maanden geleden. Waar de gevestigde fysieke supermarktketens kampen met stijgende kosten en dalende verkopen per vierkante meter, breidt Ocado zijn bezorgterrein en assortiment steeds verder uit. Steiner is ervan overtuigd dat online boodschappen doen op termijn goedkoper zal worden dan de fysieke supermarkt te bezoeken, een ontwikkeling die eerder plaatsvond in de reis- en elektronicabranche. Zijn collega annex commercieel directeur Jason Gissing verwoordt het in The Telegraph als volgt: ‘We’ll be Emirates Air quality at Ryanair prices. That’s really going to change everything.’