Twinkle | Digital Commerce

Hoe staan Nederlanders tegenover tijdvaklevering?

2017-11-11
255198
  • 3:15

Consumenten zijn niet langer bereid de hele dag thuis te blijven wachten op levering van hun online bestelde producten. Ze willen zelf kunnen bepalen wanneer artikelen worden bezorgd. Daarbij zijn de aspecten prijs en levertijd van groot belang.

De Thuiswinkel Markt Monitor laat zien dat in de eerste helft van 2013 46 miljoen online aankopen zijn gedaan. Dat is een stijging van 10 procent ten opzichte van de eerste helft van 2012. Ook is het aantal consumenten dat online winkelt gegroeid, met 4 procent tot 8,8 miljoen Nederlanders.

Online consumenten zijn veeleisender en kritischer geworden. Uit onderzoek van Sohrab Hosseinzadeh, onlangs afgestudeerd in Transport & Supply Chain Management aan de Vrije Universiteit te Amsterdam, blijkt dat 84 procent van de webshoppers zelf wil bepalen wanneer pakjes worden bezorgd. Voor Twinkle zet hij enkele resultaten uit zijn masterscriptie op een rij.

Tekst: Sohrab Hosseinzadeh

Steeds meer webwinkels, waaronder Coolblue, Nespresso en Ah.nl bieden tijdvaklevering als alternatieve bezorgservice aan. De dienst stelt klanten in staat om te kiezen voor een vooraf vastgestelde afleverdag en -tijdstip. Ik heb onderzocht welke factoren voor consumenten belangrijk zijn bij deze bezorgservice.



Consumentenvoorkeuren
Er is onderzoek gedaan naar de algemene voorkeuren van consumenten voor kenmerkende eigenschappen als prijs, lengte van een tijdvak en dagdelen. Interessant is het relatieve belang van prijs voor deze service. Respondenten wegen de prijs voor 68 procent mee bij het kiezen van een tijdvak, de lengte van het tijdvak voor 22 procent en het tijdstip van levering voor de overige 10 procent.

In het geval van ‘geen prijsverschil’ kiest 74 procent van de consumenten voor een korter tijdvak van bijvoorbeeld 2 uur,  zodra consumenten echter meer moeten betalen voor een korter tijdvak, kiezen zij voor een langer maar goedkoper tijdvak van bijvoorbeeld 4 uur. Dit geldt ook voor de keuze tussen dag- en avondlevering; wanneer er geen prijsverschil tussen dag- en avondlevering is, dan kiest 64 procent van de consumenten voor een avondlevering. Als avondlevering 3 euro meer kost, kiest 78 procent van de consumenten voor levering overdag. Dit geeft aan dat consumenten wel bereid zijn te betalen voor tijdvaklevering, maar ze vinden de prijs belangrijker dan de lengte en het dagdeel:



Betalingsbereidheid
Het onderzoek geeft aan dat de bereidheid om van tijdvaklevering gebruik te maken voor verschillende productgroepen gelijk is, maar dat de bereidheid om voor deze service te betalen afneemt naarmate de prijs van een product toeneemt. Met andere woorden: consumenten zijn eerder bereid verzendkosten te betalen voor een goedkoop product, zoals een boek, dan voor een duurder product zoals een laptop. Consumenten gaven als reden hiervoor dat zij bij aanschaf van duurdere producten geen verzendkosten verwachten. Dit wordt onder andere al toegepast door Bol.com toegepast, dat bijvoorbeeld ‘gratis verzending vanaf 20 euro' hanteert.


Daarnaast neemt de betalingsbereidheid af naarmate de lengte van een tijdvak langer wordt. Dit is gemeten op een schaal van 1 tot 5, weergegeven in onderstaande tabel. Een interessant resultaat is de relatief hoge waardering voor ‘gratis verzending’, ongeacht de andere kenmerken (lengte en dagdeel) van een tijdvaklevering. Dit is voor webwinkeliers een belangrijke factor bij het bepalen van hun prijsstrategie voor deze bezorgservice.


Slimme ondernemers
Het onderzoek laat zien dat hoger opgeleide consumenten eerder bereid zijn te betalen voor tijdvaklevering dan lager opgeleide consumenten. Dit ligt waarschijnlijk aan de tijdsdruk, gezien het resultaat dat consumenten met een hoger inkomen überhaupt  eerder bereid zijn van deze service gebruik te maken dan consumenten met een lager inkomen.

 
Webwinkeliers dienen hun bezorgservice aan te passen aan de verschillende consumentengroepen. De tijd van ‘one size fits all’ is voorbij. Internet biedt retailers kansen voor differentiatie en slimme ondernemers kunnen hier gebruik van maken om zo aan de wensen van verschillende consumentengroepen te voldoen; 47 procent van de consumenten geeft aan meer online te winkelen als de bezorging naar hun wensen is.

De bevindingen uit mijn onderzoek zijn visueel gemaakt in onderstaande infographic:


Voor zijn studie Transport & Supply Chain Management aan de VU Amsterdam heeft Sohrab Hosseinzadeh onderzoek gedaan naar de waardering van tijdvakbezorging. Daartoe ondervroeg hij afgelopen mei driehonderd Nederlandse consumenten. Dit onderzoek maakte deel uit van zijn MSc-thesis, begeleid door Jeroen van den Berg.