Twinkle | Digital Commerce

Zó vindt uw bezoeker u wel weer

2017-05-26
  • 2:10

Geen tijd om nu te bestellen maar later wel? Als webshopondernemer wilt u belangstellenden liever niet zonder conversie laten weggaan. Geef bezoekers daarom de mogelijkheid uw pagina te bookmarken, e-mailen of printen. Zeven tips om de bezoeker eenvoudiger naar uw website te laten terugkeren.

Tekst: Ton Wesseling

Kijk eens goed naar de beginpagina's van de internetbezoekerssessie waarin een daadwerkelijke conversie plaatsvindt. Naast de standaardingangen, zoals de homepage en landingspagina's vanuit zoekmachines, komt er een substantieel deel van de bezoekers 'vanuit het niets' op een pagina al halverwege de conversiefunnel binnen. Is dat niet opvallend? Dit zijn nagenoeg altijd bezoekers die een pagina hebben gebookmarked, naar zichzelf hebben ge-e-maild of gewoon hebben uitgeprint. Zij willen op een later moment nogmaals de pagina bezoeken en dan tot verdere actie overgaan.

Later converteren
In sommige branches kan het aandeel van bezoekers die een pagina diep in de funnel bezoeken en binnenkwamen als 'type-in', oplopen tot 50 procent. Wanneer de aankoop niet gaat om een eenvoudige en noodzakelijke uitgave, is de kans groot dat de bezoeker niet direct converteert, maar op een later moment terugkeert om dit alsnog te doen. Met deze kennis zult u anders kijken naar de inrichting van deze funnelpagina's. Maar nog veel belangrijker: u dient het uw bezoekers zo eenvoudig mogelijk te maken, door de pagina waar men op een later moment naar wil terugkeren op de een of andere manier te bewaren.

Tips

1. Promoot het bookmarken van de pagina waarop de bezoeker zich bevindt.

2. Zorg ervoor dat wanneer een pagina wordt gebookmarked, deze url ook de volgende keer weer bereikbaar is. Gebruik geen sessies in de url.

3. Gebruik geen frames om het hoofddomein in beeld te houden. Bij een bookmark keert men dan terug op de hoofdpagina.

4. Maak het mogelijk om de url naar iemand te e-mailen, door middel van een 'tell a friend'-optie.

5. Zorg ervoor dat de url niet te lang is, zodat deze in een e-mail niet de kans krijgt om afgebroken te worden. Het streven is om onder de tachtig karakters te blijven.

6. Zorg voor een aparte printstylesheet, waardoor de pagina goed passend op het papier geprint wordt.

7. Gebruik goed leesbare url's zodat het overtypen vanuit een geprint document goed uitvoerbaar is.

Tot slot: meet de bron van het 'type-in'-bezoek. Werk met webanalyse-campagnetags voor uw e-mail en bookmarklinks, en met redirect-url's voor uw print. Op deze manier kan elke inkomende -'type-in'-bezoeker herleid worden naar methode van terugkeer op de webpagina!

Webanalisten.nl
Het origineel van dit artikel is geschreven door Ton Wesseling (OrangeValley) voor conversie-optimalisatiewebsite Webanalisten.nl, en herschreven voor Twinkle.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 06-2009.