Wehkamp.nl bouwt een nieuw distributiecentrum in Zwolle. Het geautomatiseerde magazijnsysteem krijgt 80.000 pick-locaties en het kan 61 miljoen orderregels verwerken. Als logistiekeling gaat mijn hart hiervan sneller kloppen. Wat een geweldig project.
De investering van RFS Holland Holding bedraagt meer dan honderd miljoen euro. Het distributiecentrum (video) wordt het grootste geautomatiseerde online retail distributiecentrum in de wereld.
Webwinkellogistiek
De aandacht van webwinkels voor logistiek blijft achter. Daarvoor waarschuwden onderzoekers van Panteia vorige week. Veel webwinkels zijn niet voldoende op de hoogte van webwinkellogistiek: ‘Het komt regelmatig voor dat jonge webwinkels failliet gaan, omdat ze de grip op het logistieke proces zijn kwijtgeraakt of omdat het bedrijfsmodel onvoldoende aansluit bij de logistieke mogelijkheden.’ Het belang van een goede service en logistiek is cruciaal en misschien nog wel groter dan in de traditionele retail. Webwinkellogistiek is een vak apart. Dat snapt Wehkamp.nl al decennialang.
Een vak apart
Webwinkellogistiek vraagt om een aparte aanpak van transport-, magazijn- en voorraadprocessen. De kenmerken van webwinkellogistiek zijn: korte levertijden, grote pieken en dalen in de vraag van consumenten, een enorme diversiteit aan producten, veel retouren, constante wisselingen in het assortiment en steeds weer nieuwe consumenten. De kosten van webwinkellogistiek bedragen 15 procent of meer van de online omzet. In de traditionele retail is dat 2 tot 4 procent.
Bij webwinkellogistiek is de vaste voorspelbare stroom opeens verdwenen. En ook peak shaving, inspelen op pieken door de bevoorrading iets naar voren te halen en zo ruimte te creëren voor andere stromen, is lastiger bij de grillige online consumenten. Het hele distributiecentrum moet de consument volgen. Dat vergt daarom een totale andere aanpak. 'Copy paste'-oplossingen zijn uit den boze.
Verpakkingsdichtheid
De magazijnprocessen moeten aansluiten op de homogeniteit van producten, de spreiding van de werklast in de tijd en vooral de verpakkingsdichtheid (het aantal te handelen eenheden per kubieke meter).
Wanneer de verpakkingsdichtheid hoog is, dan is kostenbeheersing bij de handling het meest belangrijk. Andere kosten zoals transport, opslag en werkkapitaal spelen dan nauwelijks een rol. De verpakkingsdichtheid kan van klant tot klant sterk verschillen. De ene klant heeft volle pallets met een enkel product, de andere klant bonte pallets en weer een andere klant zelfs aangebroken verpakkingen.
Als je een webwinkel begint, dan explodeert die verpakkingsdichtheid. Het aantal te handelen eenheden is bij het beleveren van Blokker-filialen bijvoorbeeld 50-60 verschillende producten per kubieke meter, maar bij het leveren aan consumenten ligt dat aantal veel hoger. De verpakkingsdichtheid kan oplopen tot meer dan 1.000 verschillende producten per kubieke meter.
Schaalgrootte en productiviteit zijn dan de sleutelwoorden. Elke medewerker moet 600 tot 1.200 items per uur kunnen verzamelen. Dat is ‘rocket science’. Doe je dat niet, dan loopt je structureel tegen te hoge kosten aan, die je bovendien niet zo maar kan veranderen. Wehkamp.nl pakt de oude magazijnen en processen nu rigoureus aan met de nieuwbouw.
Tekort aan mensen
In distributie en transport pensioneert de komende 8 jaar een op de vier medewerkers en is er nauwelijks instroom van nieuwe medewerkers. Jongeren willen waardering en erkenning voor hun werk. Dat missen ze in distributie en transport. Als de productiviteit in de logistiek niet snel sterk verbetert, dan staan de consumenten straks met lege handen. De logistiek moet met 25 procent minder mensen tenminste hetzelfde doen over 10 jaar.
Met een meer efficiënte inzet van middelen, het voorkomen van onnodige werkzaamheden in de supply chain, meer samenwerking, een perfecte lay-out in het magazijn, slimmere planning en besturing, veel meer mechanisering van processen en vooral betere planners moeten retailers, logistiek dienstverleners en webwinkels elk jaar opnieuw tenminste 2 procent meer productiviteit realiseren. Dat is een stevige opgave, ook voor Wehkamp.nl.
Historie
Wehkamp.nl zet met de bouw van het nieuwe distributiecentrum in elk geval tijdig in op de noodzakelijke veranderingen in de webwinkellogistiek. Heel spannend wordt hoe de ontwikkeling van de informatiesystemen de nieuwe webwinkellogistiek gaat ondersteunen. Ervaring leert dat die systemen nog wel eens op het kritieke pad zitten. Leerzaam wordt zeker ook het projectmanagement met zoveel technologische partners. Wehkamp.nl gaat zeker historie schrijven met dit geweldige nieuwbouwproject. Ik word een 'Wehkamp-watcher'.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Wehkamp.nl schrijft historie met nieuwbouw
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.