Twinkle | Digital Commerce

‘Nederland loopt voorop met late cut-off tijden’

2017-05-27
180101
  • 1:45

Nederlandse webshoppers kunnen bij veel webwinkels nog tot laat in de avond bestellen voor bezorging op de volgende dag. Daarmee loopt ons land internationaal voorop. Nederland loopt echter achter als het gaat om levering aan shoppers in andere landen.

Deze en veel meer andere bevindingen staan in het onderzoeksrapport ‘Global Webshop Logistics 2013’, dat onlangs werd gepresenteerd tijdens de E-fulfilment Expo. Het onderzoek is uitgevoerd door Sander de Leeuw, logistiek professor aan de Vrije Universiteit Amsterdam, en Nando van Essen, eigenaar van adviesbureau E-sharp en daarnaast onder andere blogger voor Twinkle.

Commercieel belang
De Leeuw en Van Essen namen de logistiek van duizend webwinkels in acht landen onder de loep: Nederland, Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zweden, Groot-Brittannië, de VS en Australië. Hun hoofdconclusie luidt dat webshoplogistiek commercieel gezien steeds belangrijker wordt. Dat blijkt onder meer uit ontwikkelingen op het gebied van afleveropties, levertijd, bezorgkosten, retourmogelijkheden, click & collect, cross-border verzending en cut-off tijden.

Cut-off tijden
‘Natuurlijk wonen we maar in een klein land’, aldus Van Essen tegen Twinkle. ‘Toch hebben webshops en logistieke dienstverleners een enorme verkorting tussen bestelmoment en levermoment weten te realiseren. De cut off-tijd, het uiterste tijdstip waarop een consument kan bestellen voor levering de volgende dag, ligt in Nederland veel later dan in de andere grote e-commerce landen.’

Bij 30 procent van de onderzochte Nederlandse webwinkels kan er tussen 21.00 uur en middernacht  nog worden besteld voor levering op de volgende dag. Uit onderstaande figuur blijkt dat de cut-off tijden in de andere landen gemiddeld genomen veel vroeger liggen. Bij zeker de helft van de shops moet er voor 14.00 uur zijn besteld om een pakje de volgende dag geleverd te krijgen.


Cross-border
Britse webshops scoren veruit het hoogst op het gebied van ‘cross-border’: 75 procent van de onderzochte webwinkels levert buiten de eigen grenzen. Van de onderzochte Nederlandse webshops levert slechts 30 procent buiten Nederland en België:


Meer informatie over het rapport, met tientallen grafieken en adviezen om webwinkellogistiek te verbeteren, vindt u op
Globalwebshoplogistics.com.

NB: Een uitgebreide beschrijving van het onderzoek vindt u later in de papieren Twinkle.


Gerelateerde artikelen: