De SEO-dokters geven u, door middel van SEO site clinics, advies op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Meerdere webshops hebben zich gemeld voor controle. In dit artikel vindt u de adviezen van de SEO-dokters voor een van de aanmeldingen: Telefoon-onderdelenshop.nl.
Tekst: Hester van Schaik
De adviezen van de SEO-dokters zijn gericht op een specifieke webshop, maar de tips zijn doorgaans ook toepasbaar op andere sites. U kunt de aanbevelingen dus gebruiken voor uw eigen webshop.
Stevige concurrentie
Telefoon-onderdelenshop.nl is gespecialiseerd in het leveren van onderdelen en accessoires voor onder andere de iPhone, iPad, iPod, HTC- en Samsung-telefoons. Net als andere online aanbieders wil Telefoon-onderdelenshop.nl zo hoog mogelijk in de zoekresultaten verschijnen. Op de zoekterm `iPhone onderdelen' doet Telefoon-onderdelenshop.nl dit niet onverdienstelijk en staan ze op de tweede positie in Google (zie afbeelding 1). Maar Telefoon-onderdelenshop.nl is niet de enige aanbieder op dit gebied; er is veel concurrentie in de telefoniebranche. Telefoon-onderdelenshop.nl heeft aangegeven zich naast de belangrijke zoekterm `iPhone onderdelen' ook te willen richten op long tail-zoekwoorden.
Afbeelding 1
Short- vs. long tail-zoekwoorden
Zoekwoorden zijn in twee soorten te onderscheiden: short tail- en long tail-zoekwoorden. Short tail-zoekwoorden zijn zoekwoorden waar veel op wordt gezocht. Dit zijn populaire zoektermen met een hoog zoekvolume, maar ook met veel concurrentie. Voor Telefoon-onderdelenshop.nl is dit bijvoorbeeld `iPad onderdelen'. Long tail-zoekwoorden leveren afzonderlijk minder bezoekers op, maar alle bezoekers samen die via verschillende combinaties van long tail-zoekwoorden binnenkomen, kunnen alsnog veel verkeer opleveren. Dit komt doordat er minder bedrijven optimaliseren op nichemarkten waardoor deze minder competitief zijn en de kans dat u hoger rankt op long tail-zoekwoorden dus groter is (zie afbeelding 2). Long tail-zoekwoorden bevatten vaak drie of meer woorden. De doorklikratio ligt voor long tail-zoekwoorden hoger dan voor short tail-zoekwoorden. Dit heeft te maken met de fase van het aankoopproces waar een bezoeker zich in bevindt. Hoe specifieker de zoekopdracht (long tail), hoe duidelijker een klant voor ogen heeft wat hij wil kopen. Het zijn in dit geval dus niet de bezoekersaantallen, maar de intenties van potentiële klanten die de doorslag geven.
Afbeelding 2
Zoekgedrag achterhalen
Door te achterhalen waar veel consumenten op zoeken in relevantie tot Telefoon-onderdelenshop.nl en deze woorden te verwerken in de website, kan de vindbaarheid van Telefoon-onderdelenshop.nl worden verbeterd. De webwinkel heeft dit al gedaan voor de belangrijkste zoekwoorden en is mede daardoor goed te vinden op `iPhone onderdelen'. Andere belangrijke zoektermen zijn `iPad onderdelen', `iPod accessoires', `HTC onderdelen' en `Samsung onderdelen'. Telefoon-onderdelenshop.nl wil zich gaan richten op long tail-zoekwoorden en daarvoor moet het eerst de long tail-zoekwoorden achterhalen. Dit kan op verschillende manieren. Allereerst: gebruik uw gezonde verstand. U weet immers zelf het beste wie uw doelgroep is. Verplaatst u zich in de bezoekers en bedenk wat ze bezighoudt en wat ze eventueel voor vragen zouden kunnen hebben. Het beantwoorden van een vraag is een voorbeeld van long tail. Daag bezoekers ook uit om vragen te stellen, op deze manier krijgt u veel informatie over wat bezoekers willen weten.
U zou daar vervolgens een artikel over kunnen schrijven. Telefoon-onderdelenshop.nl heeft hier al een begin in gemaakt met de pagina voor nieuws en blogartikelen. Een mooi voorbeeld hiervan is Telefoon-onderdelenshop.nl/zelf-uw-iPhone-iPad-iPod-repareren. Dit artikel gaat over het zelf repareren van een iPhone, iPad of iPod. De webwinkel heeft er echter voor gekozen om drie verschillende apparaten in één artikel te behandelen. Het zou beter zijn om drie losse artikelen te schrijven want voor Google is het nu niet duidelijk waar het artikel over gaat. Met behulp van de Zoekwoordplanner van AdWords is er ook gekeken naar welke long tail-zoekopdrachten worden gebruikt en hieruit blijkt dat het een goed idee is om een artikel te schrijven over `iPad zelf repareren', `iPhone 4 zelf repareren' en `iPod scherm vervangen' (zie afbeelding 3). Andere manieren om long tail- zoekwoorden te achterhalen zijn:
- Google Analytics
In Google Analytics kunt u zien via welke zoekwoorden bezoekers op uw website terecht zijn gekomen. De kans zit erin dat u bent gevonden op zoekwoorden waarvan u het niet had verwacht. Dit kunnen goede long tail-zoekwoorden zijn.
- Google Trends
Hiermee kunt u de trends op internet zien. Waar wordt momenteel veel op gezocht? Wat vinden consumenten interessant? En wat is het zoekvolume door de jaren heen?
- Google Search
Wanneer u zoekt in Google geeft de zoekmachine suggesties. Deze suggesties worden weergegeven aan de hand van zoekopdrachten die door anderen zijn gedaan.
Afbeelding 3
Sitestructuur
Als er bekend is welke long tail-zoekwoorden relevant zijn voor Telefoon-onderdelenshop.nl moet het bedrijf deze woorden verwerken in de website. Maar waar plaatst u deze woorden en bijbehorende artikelen? Voor short tail-zoekwoorden is de sitestructuur van belang en voor long tail-zoekwoorden is dit niet anders. Het artikel `iPad zelf repareren' kan de shop bijvoorbeeld het beste plaatsen onder Telefoon-onderdelenshop.nl/apple_ipad_2 en de url kan dan bijvoorbeeld Telefoon-onderdelenshop.nl/apple_ipad_2/zelf_repareren zijn. Voor Google is het op deze manier direct duidelijk dat dit artikel over de iPad 2 gaat. Blijf wel zorgen voor unieke content. Een deel van de long tail-zoekwoorden zullen gelijkenis vertonen. Voorbeelden hiervan zijn `iPad 2 repareren' en `iPad 3 repareren'. Het is belangrijk de artikelen uniek te houden.
Hester van Schaik is consultant bij OrangeValley.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2013.
Foutje.....
Longtail etc. wordt inderdaad steeds belangrijker. Vooral sinds Google's update Hummingbird, de 'nieuwe' manier van indexeren van Google. Eén van de gevolgen van deze update is dat Analytics NIET meer aangeeft op welke keywords de bezoeker op je site is gekomen! Helaas is dat dus een inmiddels achterhaalde tip.
@Rob: je hebt een punt. Dit artikel is geschreven voor de Hummingbird was neergestreken. Over de gevolgen daarvan is hier meer te lezen.
@Rob, dit is inderdaad geschreven voor Hummingbird, maar ook voor de uitbereiding van not provided.
Gebruik maken van Analytics zoals hier boven beschreven is nog wel mogelijk als je naar oude data kijkt van bijvoorbeeld een jaar geleden. Er zijn ook nog andere mogelijkheden een aantal hier van staan in dit artikel beschreven: http://www.twinklemagazine.nl/achtergronden/2013/10/hoe-googles-not-provided-zoekmachinemarketing-beinvloedt/