Twinkle | Digital Commerce

Steeds meer webwinkels ondanks lage overlevingskans

2017-11-08
223198
  • 2:15

De afgelopen jaren kwamen er vele duizenden webwinkels bij. Ondanks de groei van e-commerce hebben webwinkels die als ‘pure player’ zijn gestart een lagere overlevingskans dan overige bedrijven in de detailhandel. Dit blijkt uit een analyse van Kamer van Koophandel-gegevens.

Tekst: Jesse Weltevreden
   
Tussen 2009 en 2013 groeide het aantal webwinkels in Nederland met maar liefst 109 procent. Het aantal overige detailhandelsbedrijven daalde in deze periode met 1 procent, becijferde de expertgroep Online Ondernemen van het onderzoeksprogramma
Shopping2020. De groep nam 26.500 bedrijven met als hoofdactiviteit ‘webwinkel’ onder de loep.

Webwinkelier vaker jong en vrouw
Webwinkels hebben een duidelijk ander profiel dan overige detailhandelsbedrijven. Zo is driekwart van alle webwinkels een eenmanszaak, terwijl dit voor slechts 45 procent van de overige detailhandelsbedrijven geldt. Verder heeft circa 80 procent van de webwinkels minder dan 2 werknemers in dienst. Bij de overige detailhandelsbedrijven ligt dit aandeel op zo’n 40 procent. Daarnaast is 49 procent van de webwinkeleigenaren vrouw, tegenover 35 procent van de ondernemers in de overige detailhandel. Ook zijn webwinkeleigenaren aanzienlijk jonger: 43 procent is niet ouder dan 35 jaar, tegenover 15 procent van de eigenaren van overige detailhandelsbedrijven. Tot slot zijn webwinkels in vergelijking tot overige detailhandelsbedrijven oververtegenwoordigd in de branches vrijetijdsartikelen, huis- & tuinartikelen, kleding & mode en consumentenelektronica. Webwinkels zijn ondervertegenwoordigd in de branches voedingsmiddelen & drogisterijwaren.

Aanwas
Het aantal webwinkels in Nederland neemt nog steeds jaarlijks toe:


Overlevingskans
Lang niet elke webwinkel is succesvol. Van de webwinkels die als pure internetverkoper (pure player) gestart zijn, overleeft 59 procent de eerste vier jaar niet:


Hoge dynamiek
Van alle startende bedrijven in Nederland haalt 41 procent het vierde jaar niet. Webwinkels hebben dus een lagere overlevingskans dan overige bedrijven. De overlevingskans na vier jaar van webwinkels (41 procent) verschilt van die van overige detailhandelsbedrijven (45 procent). Achter de sterke groei van het aantal webwinkels schuilt een hoge dynamiek: er worden jaarlijks veel nieuwe webwinkels gestart, maar ook veel opgeheven. Tot op heden overtreft het aantal startende webwinkels het aantal opgeheven webwinkels. Het blijkt in de praktijk dus nog niet zo gemakkelijk om van een webwinkel een succesvol bedrijf te maken.

Jesse Weltevreden is voorzitter van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020.Gesteund door de ervaring van gastheer Marktplaats Zakelijk, richt de groep zich op de vraag welke factoren van invloed zijn op de overlevings- en groeikansen van webwinkels in verschillende ontwikkelingsstadia. Weltevreden is lector Online Ondernemen aan de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van het Centre for Applied Research on Economics & Management (CAREM). Hij heeft daarnaast een eigen adviesbureau.

NB: op het congres Shopping Today zijn eind september de tussenresultaten van het onderzoek gepresenteerd. De eindresultaten worden in januari 2014 opgeleverd en gepresenteerd op het congres Shopping Together op 22 en 23 januari.