Twinkle | Digital Commerce

KLM, ING en Coolblue leiden Social Media Monitor

2017-11-09
180101
  • 1:23

KLM, ING en Coolblue bezetten de eerste drie plekken in de zesde Social Media Monitor van Social Embassy. Uit het onderzoek blijkt dat bijna alle grote bedrijven in ons land zich actief bezighouden met serviceverlening op sociale media.

KLM is met een online omzet van 455 miljoen euro de grootste online reisverkoper van Nederland. De lijstaanvoerder van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100, scoort dit jaar het best in de Social Media Monitor. De luchtvaartmaatschappij wisselde stuivertje met ING, dit jaar de runner-up.



Sterk debuut Coolblue
KLM dankt de eerste stek aan goede sociale prestaties op de internationale markt ‘met een strategie waarin service, merkreputatie en commercie centraal staan’. ING blink volgens het panel uit in ‘dienstbaarheid en dialoog’. Coolblue maakt met een derde plaats zijn debuut in de lijst van Social Embassy. De nummer 5 van de Twinkle100, aanbieder van de ‘Beste Facebook-pagina van Nederland’, zou volgens de panelleden ‘social media ademen’.

Social service

De onderzoeksresultaten van Social Embassy halen enkele duidelijke ontwikkelingen naar voren. Zo is ‘social service’ belangrijker dan ooit; bood vorig jaar nog 74 procent van de deelnemende merken service via sociale netwerksites, inmiddels ligt het aandeel op 95 procent. Ook zijn de investeringen in social media gestegen, rapporteert Telecommerce.



Vragenlijst en analyse
In totaal namen 75 merken deel aan de monitor. Zij hebben een uitgebreide vragenlijst ingevuld en daarnaast zijn hun social media platformen beoordeeld in een externe analyse. Op basis van deze uitkomsten heeft een panel de ranglijst bepaald. U kunt het complete rapport hier downloaden.

Zie ook: Zalando hyperactief op Twitter