Twinkle | Digital Commerce

CBS: stabiele groei voor webwinkels in eerste halfjaar

2017-11-08
180101
  • 1:47

Nederlandse verkopers op afstand zagen hun omzet in de eerste helft van dit jaar met 9 procent groeien, blijkt uit voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het tweede kwartaal (plus 11 procent) was beter dan het eerste (plus 7 procent).
 
Het CBS brengt maandelijkse omzet- en afzetcijfers naar buiten over de Nederlandse detailhandel. Vandaag maakt het bureau cijfers van de maand juni bekend (pdf), waardoor een plaatje van de ontwikkelingen in het eerste halfjaar kan worden geschetst.

Veel minder volume, hogere prijzen
Over de hele linie namen de detailhandelsbestedingen in Nederland met 2,4 procent af. De volumedaling van 4,8 procent werd nog enigszins gecompenseerd door de prijsstijging van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Omzet en afzet in beeld
Hieronder ziet u de ontwikkeling van de omzet en het volume van de Nederlandse detailhandel over de afgelopen jaren. Te zien is dat het laatste kwartaal (min 1,5 procent omzet) iets beter was dan het eerste kwartaal van dit jaar (min 3,4 procent), althans relatief:

Stabiele groei voor verkopers op afstand
Tegenover de min van 2,4 procent voor de detailhandel overall in het afgelopen halfjaar, staat een omzetplus van 9,0 procent voor winkeliers die hun omzet voornamelijk danken aan verkoop op afstand. De groei ligt op hetzelfde niveau als die in het hele vorige jaar. Ook afgelopen juni werd afgesloten met een omzetplus van 9 procent.

'Via postorder en internet'
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in beeld. Ten aanzien van de data over 'detailhandel via postorder en internet' tekent het bureau aan: 'De cijfers geven geen beeld van de totale detailhandelsverkoop via internet. De omzet die reguliere winkelbedrijven via internet realiseren wordt namelijk niet bij de detailhandel via postorder en internet gemeten, maar bij de branches die aansluiten op de hoofdactiviteiten van deze winkelbedrijven.'
  
Zie ook:
- CBS: opnieuw dubbelcijferige groei webwinkels (15 juli, 2013)
-
CBS: 7,1 miljoen Nederlanders frequente webkoper (1 juli 2013)
-
‘Grootste krimp verkoopvolume detailhandel sinds 1994’  (5 juni 2013)