Er zijn verschillende manieren om als webshop korting aan te bieden aan consumenten om hen zo te bewegen naar een aankoop. U kunt bijvoorbeeld uw producten afgeprijsd weergeven in de shop, maar u kunt de bezoeker ook zelf producten laten afprijzen door middel van een kortingscode. Rob Hulleman van Mondola beschrijft voor startende webwinkeliers vijf manieren om kortingscodes aan te bieden aan (toekomstige) klanten.
Tekst: Rob Hulleman
Met de eerstgenoemde variant is de korting eigenlijk voor iedereen beschikbaar en hoeft de bezoeker geen actie te ondernemen om de korting te activeren. Bij een kortingscode kunt u uw doelgroep selecteren en hebben consumenten meer het gevoel dat er écht iets van de prijs afgaat, omdat ze het afprijzen zelf doen en de korting daadwerkelijk van de originele prijs af zien gaan. Maar hoe komt uw bezoeker nu aan zo'n kortingscode? En wat bereikt u er mee? Hieronder vijf manieren om de codes aan te bieden.
1. Eigen website
Sommige online winkels kiezen ervoor om de kortingscode op de website zelf te zetten. Zo bereikt u alle bezoekers die op uw pagina komen en kunt u proberen om met uw kortingsactie goed te ranken in Google. Het nadeel is dat kortingscodes meestal tijdelijk zijn en u hierdoor dus snel foutieve informatie in de zoekmachine hebt staan. Daarnaast waren bezoekers misschien al van plan om iets te kopen; u geeft dan eigenlijk gratis geld weg. Maar de kortingscode kan de drempel om iets te kopen wel verlagen.
2. Social media
U kunt de kortingscode natuurlijk ook verspreiden via Facebook en/of Twitter. Op Facebook kunt u er voor kiezen om de code alleen zichtbaar te maken voor mensen die uw pagina liken, hoewel dit wel enige technische vaardigheden vereist. Zo maakt u het exclusief voor likers en nodigt u anderen uit om op die like-button te klikken. Wanneer de actie erg aantrekkelijk is, dan kunt u dankzij de enorme toename van het verkeer op social media rekenen op een boel shares, wat voor een leuk bezoekersaantal kan zorgen. Op deze manier bereikt u dus mensen die u al volgen: daarmee maakt u 'slapende' klanten wakker en spoort u ze aan om weer eens een kijkje te nemen in de webshop. Daarnaast kunnen er veel nieuwe klanten bij komen die een positieve eerste ervaring (korting!) over hebben gehouden aan de kennismaking met uw shop.
3. Offline
Als u ook fysieke winkels hebt, dan kunt u mensen die daar aankopen doen ook aansporen om online te shoppen. Zo kunt u de kortingscode bijvoorbeeld bij een offline aankoop aanbieden. Denk daarbij aan een kaartje dat u met de aankoopbon meegeeft. Dit vergroot onder andere de interactie met de klant. Hier werft u echter geen nieuwe klanten mee, u wisselt eigenlijk uit van offline naar online.
4. Mailing
Wanneer u al een klantenbestand en e-mailadressen hebt, dan kunt u deze klanten natuurlijk ook verrassen met een kortingscode. Zo kunt u net als bij social media 'slapende' klanten wakker schudden met een exclusieve actie voor abonnees. De functie van deze mailing is dan echt een trigger voor klanten om uw webshop weer eens te bezoeken.
5. Affiliate
Als u echt op zoek bent naar een, voor u eenvoudige, manier om met korting veel nieuwe klanten te werven, verdiept u dan eens in affiliatemarketing. Hierbij verspreiden andere websites uw kortingscode op het web, in ruil voor een klein percentage aan commissie. Hierdoor bereikt u een gehele nieuwe klantengroep, aangezien deze websites hun eigen verkeer en adressenbestand hebben. U maakt dan eigenlijk gebruik van een groot online netwerk, zonder dat u er zelf veel voor hoeft te doen.
Zoals u ziet zijn er genoeg manieren om kortingscodes aan te bieden. Het is echter erg afhankelijk van wat u en wie u ermee wilt bereiken. Denk dus goed na over deze doelen voordat u de kortingscodes verspreidt.
Rob Hulleman is als MD van Mondola onder andere verantwoordelijk voor de website couponcode.nu.
Uiteraard kun je offline óók nieuwe klanten werven met kortingscodes. Verspreid deze dan niet alleen onder je bestaande klanten, maar onder prospects via pakketzendingen van gerelateerde, niet concurrerende webshops met overeenkomstige doelgroep. Doordat je werkt met kortingscodes kan het zelfs performance based. Lijkt me een zinvolle toevoeging aan dit artikel.