Dagelijks worden vijfhonderd miljoen afbeeldingen geüpload en gedeeld op social media zoals Pinterest, Twitter en Instagram. Vaak zitten hier foto’s bij die gebruikers hebben gemaakt van zichzelf en hun laatste aankoop. In dit artikel de mogelijkheden van deze user-generated foto’s voor webshops.
Tekst: Sebastiaan van Rijsewijk
Het communiceren in beeld versnelt in rap tempo door de komst van de nog jonge social media-kanalen als Pinterest en Instagram. Deze ‘Instagramification’ van het web lijkt steeds meer de gangbare manier van communiceren te worden. Waarom zou u iets willen vertellen als u het kunt laten zien? Steeds meer bedrijven en merken beginnen de potentie van deze enorme bron te erkennen en hiervan gebruik te maken.
Waarom deelnemen?
Er zijn een viertal belangrijke redenen om eens serieus te kijken naar de mogelijkheden van deze ontwikkeling.
1. Engagement
Het schoenenmerk New Balance maakt op hun website gebruik van user-generated foto’s die iedereen kan uploaden via Instagram of Twitter met een specifieke hashtag. Niet alleen maakt het merk handig gebruik van deze afbeeldingen om de bezoeker langer betrokken te houden op de website, maar daarnaast vergroot het de kans op verkoop door het aanbieden van een bestelbutton.
2. Loyaliteit
Door het actief bijdragen aan de website wordt het gevoel van binding aan het merk vergroot bij (potentiële) klanten. Wie vindt het niet leuk om zijn eigen foto terug te zien op de site van zijn favoriete merk? Rei laat met hun 1440 project heel goed zien hoe je mensen kunt motiveren om ergens aan deel te nemen. Rei is een outdoorwebshop en heeft een digitale tijdlijn gemaakt waarbij iedere minuut een foto wordt getoond van het outdoorleven van een van de deelnemers. Door het duidelijk tonen van hoe de foto’s worden gebruikt, kunnen potentiële deelnemers over de streep worden getrokken.
3. Gratis content
Iedereen die een webshop runt, weet dat het veel tijd en geld kost om te beschikken over kwalitatief goede content. Het laten zien van user-generated content is een slimme en goedkope manier om uw pagina’s te vullen. Waarom zou u dure foto’s laten schieten van uw producten als een belangrijk deel van de content op uw website kan worden gecrowdsourcet?
4. De conversaties vinden toch plaats
Als merk heeft u niet in de hand wat er wordt geschreven of gezegd online en dit geldt natuurlijk ook voor de foto’s die van uw producten worden gemaakt en gedeeld. Veel merken hebben zich nog niet verdiept in de conversaties die er plaatsvinden rondom hun merk en de bijbehorende stroom aan beelden die hierbij komt kijken. Dit betekent natuurlijk niet dat u zomaar iedere foto op uw site dient te plaatsen. In de volgende alinea meer hierover.
Drempel & oplossingen
Het klinkt volkomen logisch om bezoekers te laten zien hoe producten er in het echt uitzien en hoe ze worden gebruikt door eerdere kopers. Maar niet alle producten lijken zich even goed te lenen om in real life te worden getoond. De mate waarin merken willen vasthouden aan hun reputatie speelt een belangrijke rol bij de toepasbaarheid hiervan. Threadless verkoopt T-shirts die gecrowdsourcet zijn. Dit merk leent zich uitstekend voor gebruik van user-generated foto’s en zij zijn hier dan ook actief mee bezig. Een luxeproduct van bijvoorbeeld Prada lijkt hier minder geschikt voor. Een foto van, bijvoorbeeld, uw tante in een (duur) Prada-jurkje kan zomaar alle glamour wegzuigen uit het kledingstuk. Feit blijft wel dat juist foto’s van deze dure merken vaak worden gedeeld. Chanel is een van de meest gedeelde merken op Pinterest. Is het niet zonde dat een merk daar dan niets mee doet?
De kwaliteit van veel zelfgemaakte afbeeldingen is een belangrijk aandachtspunt. Niet iedere gemaakte foto van uw product wilt u ook laten zien op uw website. Om dit probleem op te lossen, verschijnen er steeds meer online diensten die u hierbij kunnen helpen. Crowdtap doorzoekt social media-kanalen en produceert databases met kwalitatief goede foto’s die zonder problemen op uw website mogen worden gebruikt. Olapic - een andere service - heeft tools ontwikkeld waarmee u al deze foto’s kunt verzamelen, organiseren, analyseren en weergeven. De start-up gazeMetrix gebruikt software die twaalf miljoen foto’s per dag scant en bekijkt of er logo’s van bepaalde merken zichtbaar zijn. Bedrijven kunnen de afbeeldingen met hun logo verzamelen en bekijken wie ze heeft gepost om contact te leggen met de gebruiker.
Conclusie
User-generated foto’s zullen in de toekomst op nog grotere schaal beschikbaar komen en zullen kwalitatief steeds beter worden door de ontwikkeling van services als Crowdtap en de steeds beter wordende camera’s op mobiele devices. Webshops (en andere bedrijven) doen er goed aan te kijken hoe zij deze nieuwe ontwikkeling kunnen gebruiken om de binding met hun klanten te vergroten en de sales naar nieuwe hoogtes te brengen. De volgende stap is de ontwikkeling van een techniek waarbij de producten op de user-generated foto’s direct door de bezoeker kunnen worden gekocht, waar ze ook verschijnen.
Sebastiaan van Rijsewijk is senior digital strategist bij het internetadviesbureau Jungle Minds.
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2013.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Beeld zegt meer dan duizend woorden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.