Twinkle | Digital Commerce

5 tips voor goede (SEO)-copy

2017-05-28
180101
  • 5:14

Teksten behoren tot de meest essentiële elementen van uw website. De techniek van uw webshop kan nog zo goed zijn, maar wanneer er nergens tekst staat, is het voor de zoekmachine bijna onmogelijk om uw site te vinden. 

En wanneer de zoekmachine uw website niet kan vinden, dan kunnen gebruikers dat dus ook niet en zonder gebruikers, geen verkoop of leadgeneratie. In dit artikel een toelichting op hoe u uw teksten kunt optimaliseren naar de ‘wensen’ van de bezoeker en de zoekmachine.

Tekst: Annemarie Koks

Waar teksten tot een aantal jaren geleden puur voor de zoekmachine geschreven werden, staat tegenwoordig de gebruiker centraal. Vanwaar deze verandering? Door een aantal veranderingen in het algoritme van Google, ook wel bekend als de Google Panda Update.

Het doel van deze update is om websites met slechte of weinig content uit de zoekresultaten te weren en de kwaliteit van deze resultaten te verbeteren. Dit meet Google aan hand van een twintigtal richtlijnen waarvan unieke content, correcte taal en spelling en de vertrouwelijkheid die de website uitstraalt de belangrijkste zijn. De gebruiker is dus echt belangrijker geworden dan de zoekwoorden. Maar hoe schrijft u dan toch een tekst die én voor de gebruiker interessant is én gevonden wordt door Google?

1: Zet de juiste zoekwoorden op de beste plek
Een tekst kan nog zo gebruiksvriendelijk zijn, maar het is en blijft natuurlijk ook belangrijk om terug te komen in die zoekresultaten. Om te beginnen is het belangrijk om de juiste keywords per pagina te bepalen met behulp van bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google. Wanneer de zoekwoorden vastgesteld zijn is het niet de bedoeling om de tekst vol te proppen met deze woorden, maar hier juist een goede balans in te vinden. Naast de bodytekst heeft u namelijk nog een tal van andere mogelijkheden voor het gebruik van de zoekwoorden. Hoe? Dat ziet u in onderstaande afbeelding.
 


Wanneer u de title-tag, de URL en de H1- en H2-tags gebruikt om uw zoekwoorden in te verwerken, hoeft de bodytekst niet meer overgeoptimaliseerd te worden, maar kan deze juist gebruiksvriendelijk geschreven worden. Dat maakt het schrijven van webteksten ook een stuk leuker.



aast bovengenoemde metatags is de metadescription ook erg belangrijk. Niet als rankingfactor, maar wel om de bezoeker te overtuigen om op uw zoekresultaat te klikken. Wat maakt u onderscheidend van de concurrent en waarom moet iemand bij uw bedrijf zijn? De titletag en metadescription zijn namelijk datgene wat u ziet in de zoekresultaten van Google.


2: Houd het leesbaar
Iemand die online leest, leest op een gehele andere manier dan iemand die offline een boek of krant leest. Houd met dit verschil in leesgedrag rekening tijdens het schrijven van webteksten. Een internetlezer wil een webtekst kunnen scannen en zit dus niet te wachten op lappen tekst. Wat valt er op? Is er gebruik gemaakt van kopjes, alinea’s en afbeeldingen? Waar wordt de aandacht naartoe getrokken? Zorg ervoor dat de tekst op uw website meteen leesbaar is en dat de bezoeker hiervoor niet hoeft te gaan scrollen. Een bezoeker die niet meteen vindt wat hij zoekt, is namelijk meteen weer weg. Voor u tien anderen.


Een ander belangrijk aspect voor de leesbaarheid van een webtekst is correct gebruikmaken van grammatica en spelling. Een tekst met fouten laat namelijk een slechte indruk achter, is onleesbaar en wekt geen vertrouwen bij uw bezoekers.

3: Wees uniek
Één van de belangrijkste factoren voor Google is unieke content. Een vanzelfsprekend begrip, maar het gebruik ervan is minder vanzelfsprekend. Werkt u bijvoorbeeld met bepaalde merken of leveranciers samen en wilt u hierover iets op uw eigen website vermelden? Dan is het maar al te eenvoudig om een reeds bestaande tekst van dat merk of die leverancier te kopiëren en te plakken op uw eigen website. Dit is duplicate content en die vorm van content wordt door Google niet gewaardeerd. Daarnaast kunt u uzelf de moeite beter besparen, want ranken met duplicate content is sinds de komst van de Panda Update not done.

Duplicate content is niet alleen op verschillende websites mogelijk, maar kan ook onsite bestaan. Een website heeft doorgaans veel pagina’s en door de verkeerde instellingen hebben veel websites, en met name webshops, (onbewust) duplicate content online staan door bijvoorbeeld een filter of een sorteerfunctie. Meerdere oorzaken van duplicate content vindt u terug in het blogartikel van Eric-Jan Dijks van Easy Internet Marketing.

Om deze vorm van duplicate content te voorkomen kunt u zorgen voor een juiste categorisering of gebruik maken van de ‘canonical tag’. Dit is een HTML-element in de <head> waarin u kunt specificeren wat de originele variant van een pagina is. Het is belangrijk om deze tag te plaatsen op de duplicate pagina’s, waarin u dan verwijst naar de URL van de originele variant. Zo weet dus ook de zoekmachine wat de originele variant van de pagina is.

Een ander voordeel van unieke content is natuurlijk dat een bezoeker het nog nooit ergens anders gelezen kan hebben. Wanneer een gebruiker op meerdere websites dezelfde content tegenkomt, weet ook deze niet meer wie autoriteit is en wie niet. Dus als u altijd zorgt voor unieke content krijgt u het vertrouwen van uw bezoeker.

4: Focus op de bezoeker
Wanneer u begint met het schrijven van teksten zult u merken dat u erg veel over uw eigen bedrijf, producten en/of diensten kunt vertellen. Maar wil de bezoeker al deze informatie wel lezen? Het is van belang om in de huid van de bezoeker te kruipen en kritisch naar uw eigen teksten te kijken. Een bezoeker is bijvoorbeeld op zoek naar de specificaties van een product, de resultaten van een bepaalde dienst of de voordelen van u als bedrijf. Laat deze zaken dan ook terugkomen in de teksten. Het kort en krachtig zijn met uw webteksten is erg belangrijk.

Wilt u toch graag uitweiden over bepaalde onderwerpen, dan is een whitepaper of een blogartikel wellicht een beter idee. De mensen die geïnteresseerd zijn kunnen dieper ingaan op het onderwerp en de rest vindt de informatie die hij zoekt in de tekst op de betreffende pagina.

5: Vraag de bezoeker om content
Een vaak gehoorde smoes is ‘geen tijd’, maar ook voor het schrijven van teksten zult u tijd moeten maken. Maar daarnaast is er natuurlijk ook ‘user generated content’, wat letterlijk door de gebruiker gegenereerde content betekent. Puur tekstueel kunt u dan bijvoorbeeld denken aan reviews van gebruikers. Het voordeel hiervan is dat het vertrouwen wekt bij de overige bezoekers en u continu voorzien wordt van frisse teksten, waardoor Google ziet dat u bezig blijft met uw website. Maar naast tekst kunnen gebruikers ook content aanleveren door filmpjes te maken van uw product of een afbeelding te uploaden met de kleding die ze in uw webshop gekocht hebben. Dit laat uw website echt leven, zonder dat u hier al teveel voor hoeft te doen.

Annemarie Koks is contentspecialist bij Easy Internet Marketing.