Vimodos, in het najaar van 2011 opgezet als ‘online modestad’, is failliet. De start-up investeerde honderdduizenden euro’s aan reclame op onder andere tv, maar de inkomsten bleven achter.
Eergisteren is het faillissement van Vimodos-eigenaar Vesper Retail uitgesproken, maakte Emerce op uit het insolventieregister van de Amsterdamse rechtbank. De webwinkel is nog wel te bereiken, maar het is niet meer mogelijk online bestellingen te doen op Vimodos.nl. Dat kan nog wel bij Vimodos’ woonzusje Stijls.nl. De curator was zojuist onbereikbaar voor commentaar.
Modeadvies
Maurits Tempelaar, CEO van Vesper Retail, wilde winkelen koppelen aan modeadvies, met onder andere trendrapporten en bespreking van celebrity looks. Vimodos bood een groot assortiment kleding aan, van merken als G-star, Supertrash, DEPT, Superdry en Diesel.
‘Kwalitatieve partners’
Begin vorig jaar sloot de start-up een pact met Van den Assem Schoenen; de retailer gebruikte Vimodos.nl als extra online verkoopkanaal. Tempelaar vertelde Twinkle destijds dat andere ‘kwalitatieve partners’ het aanbod van Vimodos zouden moeten verrijken. Hij beoogde in 2015 een top 3 spelers te worden in online fashion.
Vesper Retail noch Maurits Tempelaar was zojuist bereikbaar voor commentaar.
Had leuk geweest als hij nu ook even reageerde..
Jammer voor ze maar er zijn gelukkig een paar hele goede anderen die meer kwaliteit bieden..
Als ej reclame op TV maakt is het misschien ook een idee om duidelijk te maken wat je verkoopt.... heb die reclames erg vaak gezien en heb nooit kunnen opmaken wat ze nu eigenlijk precies verkochten tot aan dit bericht....
Gun ze dit niet, maar blij dat een marketing machine alleen niet genoeg is om GOED mode te verkopen! en aanbod was als zovele....
Max & Jan hebben gelijk. Als je kijkt naar het totaalpakket, kan ik stellen dat er maar weinig webshops zijn die dit goed voor elkaar hebben. Online winkels met kennis van mode én een goede strategie op gebied van service en marketing hebben meer kans op overleven. Webshops zoals Jeans & Fashion bijvoorbeeld.
Sneu voor ze, maar zal vast wel een doorstart komen. Apart ook dat ze gewoon nog online zijn, dwz je kan nog steeds gewoon bestellen.
"Vesper Retail noch Maurits Tempelaar was zojuist onbereikbaar voor commentaar."
Dus je hebt ze wel gesproken?;)
@Gijs: nee, niet. Scherp opgemerkt. De tekst is aangepast.
Johan, bestellen is zo te zien niet mogelijk. Alle maten staan steeds op 'uitverkocht' met een kruis erdoor.
@Raymond, veel producten zijn uitverkocht omdat ze geen nieuwe voorraad hebben maar je kan nog wel degelijk bestellen: https://www.vimodos.nl/blue-blood-pants-my-new-boyfriend-vint-sum-den
Momenteel zijn er geen online webshops in de mode branche die winst gevend zijn.
De kosten voor een online aanbieder in de mode branche zijn erg hoog. Verzendkosten, retourkosten, fotografie en online marketingkosten.
Daarnaast kiest de consument vaak voor bekende sites. 80% van de online aankopen worden gedaan bij Wehkamp, Zalando, Bijenkorf enz.
Zalando heeft het goed gedaan om binnen 2 jaar zo'n naamsbekendheid te hebben. Maar verleden jaar 1miljard omzet en dan 50 miljoen verlies draaien dan kan het ook snel weer afgelopen zijn.
@Aschwin: Hoe weet jij dat? Ken jij alle cijfers van webshops in de mode branche? Ik ken genoeg webshops in de mode branche die prima winstgevend draaien.
Het is sneu, maar wel de realiteit! Wij hebben zelf ook meer dan 10 webshops en het is niet altijd even makkelijk om je hoofd boven water te houden. De grootte jongens slokken toch alles een beetje op. Zoals Zalando, Bonpirx etc etc. En er zijn degelijk veel online webshops in mode en kleding die goed boeren. Heb een handje vol vrienden/collega's die ook webshops hebben en ook met kleding die het zeker goed doen.
Winkeliers hebben het moeilijk in deze tijden en met name door de webshops, maar ook de webshops zoals Vimodos die in een korte tijd te snel willen groeien krijgen nu raake klappen. Een webshop goed opbouwen en daar een sterke marketing achter te hebben is niet altijd even makkelijk. Ook zeker afhankelijk van je branche. De concurrentie is ook te groot. Neem nou bol.com. Begon met boeken en cd's, maar je kunt er nu ook je rollator kopen of je bedtextiel. 1 van de 2 branchen waar wij ook webshops in hebben. Kortom de grote jongens nemen alles over.
Vimodos krijgt een doorstart onder dezelfde eigenaren. Meer daarover hier. Volgens de curator was het, anders dan hierboven vermeld, wel mogelijk om kleding te bestellen in de afgelopen anderhalve week. Alleen schoenen waren niet te koop, omdat Van den Assem geen risico's wilde lopen. Stijls.nl viel buiten het faillissement.
Jammer, ik bestelde er graag. Wel bizar dat dit niet op hun site vermeld staat?