Twinkle | Digital Commerce

Mobiele kassa’s top 10 retailers VS onder de loep

2017-10-05
180101

Het belang van een goede (mobiele) checkout is bekend: de klant dient het betaalproces gemakkelijk, veilig en snel te kunnen doorlopen; u wilt immers niet dat hij op dit cruciale moment afhaakt. Maar hoe is het eigenlijk gesteld met de gebruiksvriendelijkheid op dit gebied bij de top 10 retailers in de VS?

In een artikel op Econsultancy.com bespreekt David Moth de mobiele kassa’s van Amazon, Staples, Apple, Walmart, Office Depot, Sears, Best Buy, OfficeMax, CDW Corp en Newegg. Hij heeft hierbij onder meer gekeken of de klant verplicht is zich te registreren voor het doen van een aankoop, het aantal velden dat de koper dient in te vullen, het tonen van contactgegevens en beveiligingsgaranties en de beschikbare betaalmethodes. Lees hieronder zijn bevindingen per speler.

1. Amazon
Amazon lijkt een van de weinige retailers die een aantal best practice rules niet na hoeft te komen, zonder dat klanten daardoor afhaken. Zo is het interessant om op te merken dat Amazon geen guest checkout aanbiedt en ondanks dat het gebruikmaakt van grote, gebruiksvriendelijke CTA’s (call-to-actions) bij het winkelmandje, valt het terug op onhandige knoppen en kleine tekstlinkjes bij de kassa. De lay-out is inconsistent wat betreft de grootte van de tekstvelden en daarnaast biedt Amazon geen shortcuts. Vermoedelijk hoeven ook weinig mensen daadwerkelijk dit proces te doorlopen, aangezien de meesten al een Amazon-account hebben, maar toch is het verrassend dat Amazon geen kortere en meer gebruiksvriendelijke mobiele kassa biedt.


2. Staples
Staples biedt wel een guest checkout aan, maar probeert een klant er vervolgens van te overtuigen om zich alsnog te registreren om ‘de volgende keer tijd te besparen’. Verder zijn de tekstvelden en CTA’s vrij smal, waardoor sommige gebruikers het lastig zullen vinden om erop te klikken. Ook accepteert Staples geen alternatieve betaalmogelijkheden. Tot slot zou de lay-out overzichtelijker kunnen worden gemaakt, aangezien de pagina’s momenteel een enorme hoeveelheid aan tekst bevatten waardoor ze rommelig ogen.


3. Apple
Apple beschikt (nog steeds!) niet over een mobiele site.

4. Walmart
Walmart heeft een zeer gebruiksvriendelijke mobiele kassa, met een gastenkassa, het gebruik van grote velden en CTA’s. Hoewel er wel een aantal velden ingevuld dienen te worden, is het allemaal vrij kort en overzichtelijk, waardoor het proces gemakkelijk te doorlopen is.


5. Office Depot
Office Depot geeft de klant de optie om te betalen door middel van PayPal, een guest checkout of door in te loggen. De tekstvelden en CTA’s hebben een goede grootte, maar het beste aspect aan deze kassa is dat de gastenkassa uit één formulier bestaat. Er wordt hierbij enkel gevraagd naar de creditcardgegevens, het adres, het telefoonnummer en e-mailadres, voordat de betaling kan worden bevestigd. Hierdoor is het betaalproces enorm kort, wat zal bijdragen aan het verminderen van het aantal afhakers.


6. Sears
Net als Office Depot, biedt ook Sears de mogelijkheid om te betalen via PayPal, de reguliere kassa of via een guest checkout. De CTA’s zijn bij Sears wel ontzettend klein, maar daarentegen is Sears een van de weinige retailers die een voortgangsindicator biedt, zodat gebruikers weten uit hoeveel stappen het betaalproces bestaat en hoever zij zich in het proces bevinden. De formulieren zijn qua grootte prima, hoewel - zoals eerder aangegeven - de CTA’s groter hadden gemogen.


7. Best Buy
Best Buy heeft een van de beste mobiele kassa’s uit deze lijst. Door de grote tekstvelden en CTA’s is de navigatie makkelijk en daarnaast heeft het een voortgangsbalk zodat de gebruiker weet uit hoeveel stappen het proces bestaat en in welke stap hij zich bevindt. Ook biedt Best Buy een gastenkassa en heeft het alle overbodige informatie verwijderd, waardoor de pagina’s er overzichtelijk uitzien. Het enige nadeel aan deze mobiele kassa is dat Best Buy geen alternatieve betaalmogelijkheden accepteert.


8. OfficeMax
OfficeMax scoort punten voor het bieden van een guest checkout en een voortgangsindicator, maar het laat punten liggen door het gebruik van kleine tekstvelden en CTA’s. Positief is dan wel weer de click-to-call button aan de onderkant van het scherm, hoewel ook deze vrij klein is.


9. CDW Corp
CDW Corp heeft een mobiele website, maar zonder een eerdere registratie via de desktopwebsite kan daar geen aankoop worden gedaan.

10. Newegg
Newegg is een van de weinige retailers uit deze lijst die een prominente beveiligingsgarantie toont (zie checkout CTA op de afbeelding hieronder). Daarnaast biedt Newegg de mogelijkheid tot betalen via PayPal en Google Checkout. Het betaalproces is kort en er hoeven slechts een paar velden ingevuld te worden, maar alle klanten worden wel verplicht een account aan te maken.


Conclusie
Over het algemeen zijn de retailers uit deze lijst goed geslaagd wat betreft het ontwerpen van gebruiksvriendelijke, mobiele checkouts. Alleen Apple valt hierbuiten, aangezien het niet eens een voor mobiel geoptimaliseerde website aanbiedt, en CDW Corp, waarbij nieuwe klanten geen mobiele aankoop kunnen doen, aangezien zij zich eerst dienen te registreren via de dekstopsite (geen hele handige keuze). Zes retailers bieden een guest checkout, alleen bij Amazon en Newegg dienen klanten een account aan te maken. De partijen die de mogelijkheid aanbieden om via een gastenkassa af te rekenen, hebben merkbaar snellere betaalprocessen. Van deze groep is de kassa van Best Buy het meest gebruiksvriendelijkst, schrijft Moth in zijn artikel. Websites die alternatieve betaalmogelijkheden aanbieden zijn in de minderheid, met alleen Office Depot, Sears en Newegg die PayPal accepteren. De laatstgenoemde is de enige partij die daarnaast ook Google Checkout accepteert.

Bron: Econsultancy.com