Twinkle | Digital Commerce

Vervolgstappen Adwords Optimalisatie: Inzet van Google Shopping

2017-05-28
180101
  • 4:15

Loopt uw Adwords-campagne al een tijdje? Dan is het nu de hoogste tijd voor een grote optimalisatieslag. Door een aantal punten aan te pakken kan snel het resultaat van de SEA-campagne verbeterd worden. In dit artikel worden de mogelijkheden van Google Shopping behandeld, zodat u er direct gemakkelijk en gestructureerd mee aan de slag kunt.

Tekst: Rogier Leusink

Google Shopping als essentiële uitbreiding van de SEA-campagne
Een essentiële uitbreiding van de SEA-campagne is het inzetten van Google Shopping. Deze vorm van adverteren wordt ook wel Product Listing Ads (PLA) genoemd. Voor webwinkels (of online aanwezige producenten) is PLA een manier om mensen nog sneller naar uw producten te sturen. Door middel van een afbeelding en omschrijving in combinatie met een verkoopprijs ziet een zoekende consument direct wat uw aanbod is. Ook een aantal concurrenten die hetzelfde product aanbieden zullen zichtbaar zijn. De klik linkt meteen door naar de productpagina, dus de consument kan meteen vergelijken, kiezen en kopen. Google biedt op deze manier een laagdrempelige prijsvergelijker aan (zie de afbeelding hieronder).


De resultaten verschijnen aan de rechterkant boven de overige Adwords-advertenties Een andere mogelijkheid is centraal net boven of onder de geel gemarkeerde Adwords-advertenties. Op deze manier is het product duidelijk zichtbaar en concurreert deze vorm van adverteren met de standaard zoekmachineadvertenties van Google Adwords.

Het is ook mogelijk om door te klikken naar een pagina van Google Shopping. Dit is de uitgebreide productzoekmachine van Google, waar enkel de adverteerders die PLA’s inzetten vertoond worden. Is uw Adwords nog niet geoptimaliseerd voor Google Shopping dan bent u hier niet te vinden.

Wat heeft u nodig om te starten met Google Shopping?
Om te kunnen starten met PLA moet u een Google Merchant Center-account aanmaken. Daarna kunt u deze gemakkelijk koppelen met uw bestaande Adwords-account. Om te kunnen beginnen moet u een productfeed uploaden. Een productfeed is een databestand dat alle producten bevat, inclusief productafbeelding, prijs (van/voor-prijs indien van toepassing) en aanvullende informatie. Ook moet er een goed werkende deeplink naar het product op uw website/webshop aanwezig zijn. Google zelf legt hier uit aan welke voorwaarden deze productfeed moet voldoen. Feedoptimalisatie is een van de belangrijkste stappen in dit proces.


Voordelen van Google Shopping
De grootste voordelen van Google Shopping is dat u meer bezoekers naar uw website stuurt met een grotere kans op conversie. De bezoekers die doorklikken op een PLA zijn zeer relevant, omdat ze duidelijk op zoek zijn naar een specifiek product. Het beheer van deze campagne is eenvoudig omdat het binnen de Adwords-omgeving valt en daar ook te beheren is. Daarnaast worden deze productadvertenties automatisch aangepast en vertoont op alle apparaten. Hierbij kunt u natuurlijk gebruik maken van de verregaande opties van de nieuwe Enhanced Campaigns, zoals targetting op locatie of apparaat. Als u ook binnen Adwords adverteert op productnamen is het goed mogelijk dat naast of onder uw Adwords-advertentie ook uw productadvertentie zichtbaar is. Dit komt uw naamsbekendheid en doorklikratio ten goede. Ook neemt u dan ook bijna het dubbele van de standaard advertentieruimte in, waardoor concurrenten minder zichtbaar zijn.

Optimalisatie en tips
Door het instellen van doelen per product is het mogelijk om Adwords automatisch de campagne te optimaliseren naar de beste producten. Met het instellen van deze doelen per product of productgroep is het mogelijk om meer nadruk te leggen op specifieke producten en productgroepen. De biedingen moeten in eerste instantie overeenkomen met de advertentiegroepen in Adwords. Achteraf kunt u gaan schuiven met de biedingen om zo het maximale resultaat te kunnen behalen. De overige producten komen dan in een aparte groep ‘Alle Producten.’ Hierdoor is het mogelijk om voor een lage CPC-prijs het volledige assortiment aan te bieden.

Feedoptimalisatie
De kwaliteit van de feed is van essentieel belang voor het succes van de Google Shopping campagne. Om die kwaliteit zo hoog mogelijk te krijgen geeft Google zelf suggesties op het tabblad ‘gegevenskwaliteit’ in het Merchant Center waar de kwaliteit nog kan worden verbeterd. Een feed moet bijvoorbeeld een aantal verplichte onderdelen bevatten. Ook zijn er onderdelen verplicht voor bepaalde productcategorieën, zoals kleding. Daarnaast zijn er ook aanbevolen vereisten. Het begint al met een uniek productkenmerk of ID.

Feedoptimalisatie is mogelijk in bijvoorbeeld het aanpassen van titels en omschrijvingen, zodat deze beter aansluiten bij de zoektermen die mensen gebruiken als ze uw producten zoeken. Ook moet u ervoor zorgen dat de feed altijd up-to-date is. De lijst met mogelijkheden is lang dus er zijn voldoende mogelijkheden om op te vallen en u te onderscheiden.

Kwaliteit promotiemateriaal
Omdat deze vorm van adverteren voornamelijk om de productafbeelding en de prijs draait is een kwalitatief goede afbeelding en een unieke aanbieding van groot belang om op te kunnen vallen tussen de concurrentie. Met een verkeerde afbeelding kunt u wel veel klikken, en dus kosten, krijgen, maar hier komen nauwelijks transacties uit voort. Zorg dat u dit goed heeft geregeld, anders kunt u soortgelijke foutieve advertenties krijgen, zie voorbeeld afbeelding onder.

Succes
Omdat Google Shopping nog relatief nieuw is wordt dit nog maar door weinig partijen toegepast. Hierdoor liggen de CPC-kosten nog vrij laag en is het aantal concurrenten dat hier actief is ook nog vrij klein. Verder is het natuurlijk een gemakkelijke manier om relevante bezoekers met een grote conversiekans naar uw website te sturen. Volgens Google kenmerken Shopping-campagnes zich door een hoge(re) CTR en conversies. Het is daarom een goed idee om uw huidige campagne uit te breiden met Google Shopping.

Dit artikel is een vervolg op het artikel over Adwords-optimalisatie in drie fasen. Rogier Leusink is online marketeer bij Conversive.