Twinkle | Digital Commerce

Microsoft vervangt Bing Shopping door Product Ads

2017-05-27
180101
  • 1:05

Twee jaar na de lancering stopt Microsoft met Bing Shopping. Het bedrijf imiteert Google in zijn strategie om betaalde Product Ads aan te bieden aan retailers.

Bing gaat zich focussen op zijn onlangs gelanceerde ‘product search experience’, meldt Ecommercebytes.com. Een onderdeel daarvan zijn de gratis Rich Captions die in de zoekresultaten worden weergegeven. In het zoekresultaat van een retailer worden daarbij de prijs en de beschikbaarheid van een product weergegeven.

Product Ads
Bing geeft retailers in de product search tevens de (betaalde) mogelijkheid om te adverteren met een foto van het product en de prijs. Deze Product Ad wordt dan, samen met soortgelijke product ads van andere retailers, onder andere meegenomen in een advertentiecarrousel bovenaan de zoekpagina. De consument ziet daardoor in zijn zoektocht naar een specifiek product een overzicht van welke partijen het artikel te koop aanbieden voor welke prijs.

Shoppen op één plek
Met de komst van de product search verdwijnt Bing Shopping als aparte shopping experience. Het winkelen gebeurt straks op één plek: binnen de zoekresultaten. In Amerika wordt deze verandering de komende maanden als eerste doorgevoerd. De Product Ads bevinden zich daar momenteel nog in de bèta-fase. Het is onbekend wanneer Nederlandse webwinkeleigenaren via Product Ads bij Bing kunnen adverteren.