Franse supermarktketens met een afhaalpunt moeten waarschijnlijk binnenkort meer belasting gaan betalen voor hun drive through. Sylvia Pinel, de Franse minister van handel, wil hiermee oneerlijke concurrentie in de supermarktbranche tegengaan.
Nu betalen supermarktketens voor een afhaalpunt nog dezelfde belasting als webshops voor een magazijn betalen. Er komen echter wel veel klanten langs, en bovendien binnen ruimere openingstijden dan die voor fysieke winkels gelden.
Meer betalen
Pinel wil dit nu bij wet veranderen en de afhaalpunten als gewone winkels gaan beschouwen, schrijft Het Financieele Dagblad. Dit betekent enerzijds dat er flink meer betaald moet worden voor de drive throughs van supermarktketens als Carrefour, E.Leclerc en Auchan. Anderzijds zorgt dit volgens Pinel voor een eerlijkere concurrentie met kleinere supermarktbedrijven die nog niet beschikken over een afhaalpunt.
2.500 afhaalpunten
Frankrijk telt inmiddels meer dan 2.500 afhaalpunten van diverse supermarktketens. De drive throughs zijn volgens marktonderzoeker Kantar goed voor 3,3 procent van de totale supermarktomzet in het land. De enorme magazijnen waar de internetbestellingen kunnen worden opgehaald worden over het algemeen buiten de grote steden gebouwd en staan los van de reguliere supermarktvestigingen van de ketens.
Pick Up Points
In Nederland loopt Albert Heijn voorop als het gaat om het openen van afhaalpunten voor zijn online bestellingen. De supermarktketen heeft inmiddels elf Pick Up Points in ons land. Ook kunnen orders worden opgehaald uit een aantal vestigingen van Albert Heijn.
Vandaag werd daarnaast bekend dat de uitrol van Bol.com-afhaalpunten in Albert Heijn-winkels is voltooid. Klanten van de online retailer kunnen hun bestellingen voortaan uit één van de 725 AH-vestigingen meenemen.
Lees ook: Leclerc Drive beproefd wapen in strijd met Carrefour
Het online bestellen van boodschappen om deze vervolgens af te halen bij één van de ruim 2500 afhaalpunten heeft een indrukwekkende vlucht genomen in Frankrijk. De initiatieven op dit vlak in Nederland steken hier in mijn ogen vooralsnog schril bij af. Waar de omzet in online verkoop binnen de volledige retailsector indrukwekkende groeicijfers laat zien, stellen Nederlandse supermarkten zich nog terughoudend op. De voorzichtigheid wordt met name ingegeven door de type producten die supermarkten leveren: het online aanbieden en veilig leveren van versproducten en diepvriesproducten is logistiek gezien gecompliceerder dan het distribueren van bijvoorbeeld consumentenelektronica. De distributieketen voor levensmiddelen kent vele schakels, de winstmarges per product zijn relatief laag en omdat producten vers en gekoeld dienen te blijven zijn efficiëntie, veiligheid en traceerbaarheid belangrijke vereisten. Het steeds gehaastere leven dat veel mensen leiden door de 24-uurseconomie biedt echter juist veel kansen voor online food retailing. Voordat mensen naar huis gaan bestellen ze online alvast de avondmaaltijd of weekendboodschappen om deze onderweg van kantoor naar huis op te halen. Geen zoektocht langs de winkelschappen en een half uur in de wachtrij voor de kassa, maar direct de volledige bestelling inladen. Om deze dienstverlening mogelijk te maken, zullen Nederlandse supermarkten vooral moeten investeren in hun distributieprocessen. Denk aan het verbeteren van de informatie-uitwisseling met leveranciers, betere tracking van verse en gekoelde producten, optimalisatie en automatisering van de orderpicking-processen in het distributiecentrum en het magazijn en bovenal een goede koppeling tussen het verkoopsysteem aan de voorzijde met de distributievoorzieningen aan de achterzijde. Op deze wijze kunnen supermarkten naar Frans voorbeeld online voet aan de grond krijgen en nieuwe markten aanboren.