Twinkle | Digital Commerce

Retouren in Duitsland: wie gaat dat betalen?

2017-11-11
270221
  • 1:17

Duitse consumenten willen niet opdraaien voor de kosten van retourzendingen. Op dit moment moeten webwinkeliers de kosten voor retouren betalen, tenzij de orderwaarde onder de 40 euro ligt. Dat verandert als uniforme Europese regels gaan gelden.

Duitse webwinkeliers zijn nu nog verplicht om behalve de aanvankelijke verzendkosten (zoals in Nederland) ook de retourkosten te restitueren bij terugzending van een product van 40 euro of meer. Het is een van de redenen waarom Amazon ‘notoire terugzenders’ is gaan weren.

Uit een peiling van de Universiteit van Regensburg kwam naar voren dat ruim driekwart van de Duitse webwinkeliers de retourkosten bij de klant wil leggen zodra dat mogelijk is. Dat is het geval in juni 2014.

Webshopper wil niet betalen
Ander onderzoek, van het Keulse instituut voor handelsbevordering in opdracht van ECC Köln, leert nu dat tweederde van de Duitse shoppers (65 procent) niet zou kopen bij webwinkels als ze moeten opdraaien voor retourkosten. Slechts één op de zeven (14 procent) ondervraagden vindt het in principe acceptabel dat klanten voor retouren zouden moeten betalen, in plaats van online ondernemers.

Gratis retour
Gratis retourneren wordt in Duitsland net zo goed als hier een onderscheidend criterium voor online handelaren. De nieuwe regels bieden kansen voor fysieke retailers, schetst een woordvoerster van ECC Köln op de site van Internet World Business. Zij kunnen online orders in hun winkels laten retourneren, waarmee ze de eigen kosten en daarmee die van klanten kunnen drukken.