Duitse consumenten willen niet opdraaien voor de kosten van retourzendingen. Op dit moment moeten webwinkeliers de kosten voor retouren betalen, tenzij de orderwaarde onder de 40 euro ligt. Dat verandert als uniforme Europese regels gaan gelden.
Duitse webwinkeliers zijn nu nog verplicht om behalve de aanvankelijke verzendkosten (zoals in Nederland) ook de retourkosten te restitueren bij terugzending van een product van 40 euro of meer. Het is een van de redenen waarom Amazon ‘notoire terugzenders’ is gaan weren.
Uit een peiling van de Universiteit van Regensburg kwam naar voren dat ruim driekwart van de Duitse webwinkeliers de retourkosten bij de klant wil leggen zodra dat mogelijk is. Dat is het geval in juni 2014.
Webshopper wil niet betalen
Ander onderzoek, van het Keulse instituut voor handelsbevordering in opdracht van ECC Köln, leert nu dat tweederde van de Duitse shoppers (65 procent) niet zou kopen bij webwinkels als ze moeten opdraaien voor retourkosten. Slechts één op de zeven (14 procent) ondervraagden vindt het in principe acceptabel dat klanten voor retouren zouden moeten betalen, in plaats van online ondernemers.
Gratis retour
Gratis retourneren wordt in Duitsland net zo goed als hier een onderscheidend criterium voor online handelaren. De nieuwe regels bieden kansen voor fysieke retailers, schetst een woordvoerster van ECC Köln op de site van Internet World Business. Zij kunnen online orders in hun winkels laten retourneren, waarmee ze de eigen kosten en daarmee die van klanten kunnen drukken.
Ik krijg steeds vaker het idee dat wetgeving mbt internet volledig is doorgeslagen. Denk aan nieuwsbriefwetten, cookiewetten, wet koop op afstand en nu dit weer.
Sommige regelgevingen vind ik overigens prima hoor, maar zijn oneerlijk in vergelijking met regelgeving van 'offline' winkels.
Voorbeeld 1: om een e-mailnieuwsbrief te sturen heb je een 3000 voudige opt-in nodig, maar om geen offline nieuwsbrieven (folders dus) te ontvangen heb je een opt-out (zo'n sticker), geen opt-in
Voorbeeld 2: ik koop bij webwinkel x een product. Eenmaal ontvangen en uitgepakt vind ik het product toch zijn geld niet waard: terugsturen die hap, en geef verzendkosten ook maar terug. (Let op, product is wel zoals vermeld op de website, het was gewoon een verkeerde impulsaankoop)
Als ik dit product in een offline winkel had gekocht, thuis uitgepakt had (in de winkel stond dat product niet uitgestald), en daarna weer terug zou willen brengen, omdat het toch niet zo goed beviel, dan ben ik volledig toegewezen op de service van de betreffende winkel, hij is niets verplicht. Oh, en die parkeerkosten ben ik natuurlijk bij voorbaat al kwijt.
Waarom kunnen we de webwinkels niet hun gang laten gaan, dan onderscheiden de shops met service zich van de shops zonder service. Wil je een product zo goedkoop mogelijk? Dan betaal je verzendkosten en retourkosten en krijg je die niet terug bij retour. Wil je zekerheid en service, dan betaal je iets meer en is verzending en retour 'gratis'.
@Peter Binnen Nederland zou daar op zich ook niets op tegen zijn. De problemen ontstaan wanneer een Nederlandse webwinkelier de Duitse markt gaat bedienen. Je dient je dan aan de voor Duitse webwinkeliers geldende regels te houden. Als je geen gratis retour en retourtermijn van 14 dagen aanbiedt, kun je dat niet afdoen met 'het product was goedkoop, dus voor die prijs kun je ook niet meer verwachten'. Je bent dan namelijk in overtreding. Daarbij heerst er in Duitsland een claimcultuur, is de Duitse consument over het algemeen zeer goed op de hoogte van zijn rechten en plichten en ben je direct aansprakelijk voor juridische kosten in geval van een overtreding. Geen omstandigheden om als webwinkelier 'lekker je gang te gaan' dus.
@Peter, als hier een 'like' knop zat, kreeg je van mij een like.
@Rick Klopt inderdaad, ik had het ook niet over Nederland specifiek, want ook Duitsland draait dus door in wetgeving voor webshops (nog erger dan hier).
@Rob: Thanks. Ik vind het gewoon belachelijk dat de overheid er alles aan doet om de winkelstraat te beschermen. Aan de ene kant moet alles geprivatiseert worden, en is vrije marktwerking een belangrijk keyword van de VVD, aan de andere kant moeten webwinkels zich aan betutelende regeltjes houden.
Als webwinkel x de verzendkosten niet wil vergoeden bij retourzending, dan moet die dit zelf weten. Als de webshop y dit wel doet, en dezelfde prijzen hanteert, dan loopt de klant vanzelf wel over naar webshop y. Marktwerking heet dat.