Twinkle | Digital Commerce

Bol.com verbreedt assortiment met vrijetijdsartikelen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:43

Bol.com heeft vandaag een vrijetijdswinkel geopend. Hiermee start de Ahold-dochter met de verkoop van kampeerartikelen, hengelsportproducten en fiets- en reisitems.

Bol.com wil met de opening van de nieuwe online winkel zijn assortiment gaan verbreden en verdiepen, vertelt Michel Schaeffer, marketingdirecteur van Bol.com, aan Twinkle. ‘De vrijetijdsmarkt is een versnipperde markt waarin veel kleine gespecialiseerde retailers verkopen. Wij willen de markt nu transparant maken voor de consument door al die artikelen op één plek te verkopen op Bol.com.’

Specialisten
Schaeffer: ‘We starten met zo’n 15.000 producten in kamperen, hengelsport, duiken, snorkelen en fietsen. Hiervoor hebben we zelf een groot aantal artikelen ingekocht. Daarnaast werken we samen met op dit moment nog tien specialisten (winkeliers, red.) op het gebied van onder andere duiken en de vissport. Zo willen we over een paar maanden een assortiment van 35.000 producten hebben.’

De tien leveranciers verkopen hun artikelen in de Plaza van Bol.com tegen een vaste vergoeding van één euro per verkoop. Ook betalen zij een commissie van 15 procent van het verkoopbedrag.

Planning
De vrijetijdswinkel stond al sinds begin dit jaar op de planning van de nummer twee van de Twinkle100. ‘We wilden voor de zomer onze Tuin & Klussen-winkel hebben geopend’, zegt Schaeffer. ‘Dat is gelukt, waarna de vrijetijdswinkel er dus nu aan het einde van de zomer is. We hebben hierbij geen vakantieseizoen gemist, want vrijetijdsartikelen worden het gehele jaar gekocht door consumenten. Mensen gaan vaak meerdere keren per jaar op vakantie en ze zijn het gehele jaar bezig met de hengelsport, fietsen en reizen. Wij willen er altijd voor deze mensen zijn.’

Wonen, Dier, Tuin & Klussen
De vrijetijdswinkel is de vierde speciaalzaak die Bol.com dit jaar opent. Eerder stapte de retailer in Dier en Tuin & Klussen en Wonen. Deze winkels werden respectievelijke in februari en mei geopend. Ze zorgden ervoor dat Bol.com een concurrent werd van tuincentra, dierenspeciaalzaken en woonwinkels.

Themawinkels
Naast de nieuwe speciaalzaken opende Bol.com tot nu toe drie themawinkels onder de naam Lentekriebels, Vakantiewinkel en Studentenleven Kickstart. Deze laatste bestaat sinds vorige week en omvat vrijetijdsartikelen voor (beginnende) studenten.