Webwinkels danken de meeste nieuwe klanten aan organische resultaten in zoekmachines, blijkt uit onderzoek onder 86 Amerikaanse online retailers. Webshoppers die op deze manier binnenkomen besteden vervolgens ruim de helft meer dan gemiddeld.
Custora, een Amerikaans bedrijf in online klantwerving, bekeek hoe 72 miljoen shoppers binnenkwamen bij de 86 retailers en hoeveel zij in twee jaar tijd spendeerden. Daaruit werd de zogenoemde Customer Lifetime Value (CLV) gedefinieerd, waarover later meer.
Acquisitiekanaal
Uit de data van Custora (pdf-rapport) komt naar voren dat organic search het belangrijkste acquisitiekanaal is voor retailers; een kleine 16 procent van de kopers wordt via deze weg klant bij een webwinkel. Betaalde search volgt met een aandeel van een kleine 10 procent. Opmerkelijk is de sterke groei van e-mail als acquisitiekanaal, zeker in het laatste jaar. De acquisitieaandelen van de sociale media Facebook en Twitter verbleken bij die van de top 3:
Klantwaarde
Organische zoekmachineresultaten zorgen niet alleen voor veel nieuwe klanten, maar ook voor goede klanten, constateert Custora met verwijzing naar de CLV. Om die waarde te bepalen telde Custora alle uitgaven van klanten in de twee jaar na werving bij elkaar op. Organic en paid search leiden ook hier de dans, met CLV’s die respectievelijk 54 en 37 procent hoger liggen dan gemiddeld. E-mail scoort ook op dit punt een derde plek:
Zes op de tien kliks naar top 3
Organische zoekresultaten vormen een onovertroffen bron van spenderend verkeer, luidt de conclusie uit de cijfers van Custora. Uit een ander onderzoek, van online advertentienetwerk Chitika, bleek onlangs dat het vooral de topresultaten zijn die op kliks mogen rekenen: het bovenste organische resultaat na een zoekactie tekent gemiddeld voor ongeveer een derde van het verkeer, de eerste drie samen voor meer dan 60 procent:
Google
Voor steeds meer van wat de gebruiker krijgt voorgeschoteld op een zoekresultatenpagina van Google, is er betaald aan de zoekgigant. Een Amerikaanse blogger verzucht in een posting met de kop ‘How Google is killing organic search’, dat na een specifieke zoekactie nog maar 13 procent van zijn scherm werd gevuld met true organic results.
Die laatste zin is niet correct.
Correlatie is geen causaal verband. Dus ook geen beinvloeding.
Er is gebleken dat mensen die hoog in google staan vaak ook een Google+ aanwezigheid hebben. Dit kan meerdere oorzaken hebben.
Voor het artikel geeft het ook niet een sterke meerwaarde. Google+ is voorlopig een advertentievrij medium
@Wouter Blom: je hebt gelijk. Correlatie is nog geen causaal verband. Ik heb de laatste zin (deze: Uit de pas opgeleverde Rank Correlation 2013 Study van Searchmetrics bleek nota bene ook nog dat de organische ranking van Google door niets zo sterk wordt beïnvloed als door het eigen netwerk Google+) verwijderd.
Hmm dat is nieuw voor mij als webshop ondernemer. In mijn analitycs blijkt altijd dat adwords bezoekers meer tijd op de site besteden namelijk.