Twinkle | Digital Commerce

Rakuten helpt kleding matchen in nieuwe start-up

2017-05-27
180101
  • 1:17

Taiwanese consumenten kunnen dankzij de nieuwe e-commerce start-up O’Share gemakkelijk online een al gestylde outfit aanschaffen. De beeldzoeker op het platform matcht een eigen kledingstuk van de websitebezoeker met nieuwe artikelen op Rakuten's platform.

O’Share is het resultaat van een samenwerking tussen de Japanse e-commerce gigant Rakuten, de visuele zoekmachine ViSenze en het Aziatische sociale modenetwerk Clozette. Bezoekers kunnen foto's van eigen kledingstukken uploaden, waarna de zoekmachine matchende kledingstukken aanbeveelt aan de gebruiker. Momenteel is een aantal van deze items zijn te koop op de marktplaats van Rakuten. In de toekomst moeten alle artikelen in de kledingzoeker aan te schaffen zijn op het Aziatische e-commerce platform.

Lijsten maken en delen
Naast de beeldzoekfunctie kunnen webshoppers ook lijsten aanmaken met afbeeldingen van kleding en accessoires die zij interessant vinden. Deze lijsten en foto’s kunnen dan weer gedeeld worden met andere leden van het platform. De website wordt allereerst in Taiwan getest. ‘We willen het daarna graag verder uitbreiden naar de rest van Azië en verder’, zegt Toru Shimada, senior executive officer van Rakuten en ceo van Rakuten Azië tegen The Next Web.

Rakuten in Europa
Rakuten richt zich steeds nadrukkelijker op de Europese markt. Eind mei liet het e-commerce bedrijf weten voor het eind van dit jaar actief te willen zijn als logistiek dienstverlener voor webwinkels in Duitsland. Ook heeft Rakuten dit jaar een marktplaats geopend in Oostenrijk en staat Spanje nog op de planning voor 2013. Voor ons land zijn geen Rakuten-initiatieven bekend.