Twinkle | Digital Commerce

Van betaalde search naar organic search

2017-05-27
180101
  • 2:53

Als u veel geld investeert in zoekmachineadverteren en per klik kosten maakt, heeft u wellicht overwogen om u geheel te gaan concentreren op organische zoekresultaten. Dat kan een hoop geld besparen. Maar hoe doet u dat?

Indien u wilt overstappen van search engine advertising (SEA) naar search engine optimization (SEO) moet u niet direct uw zoekmachinecampagnes uitschakelen, is het eerste advies van online-marketing consultant Bill Hartzer op Practicalecommerce.com. Hieronder het vervolg van zijn betoog.

Het kost enige tijd om goede organische zoekresultaten te behalen. De eerste stap is het identificeren van de zoekwoorden en -zinnen die conversie boeken. Hiervoor moet u uw webanalyticsdata van de afgelopen maanden analyseren. Maak een lijst met zoekwoorden die voldoen aan de volgende criteria:

  • Exact match: dit zijn de zoekwoorden die als ‘exact match’ in uw zoekmachinecampagne zijn neergezet.
  • Een goede doorklikratio (CTR): vind de ‘exact match’ zoekwoorden met de beste doorklikratio en voeg deze toe aan de lijst.
  • Conversie behalende zoekwoorden: het heeft geen zin om tijd te besteden aan zoekwoorden die wel verkeer naar uw site brengen, maar geen verkoop opleveren. Dus sorteer de data binnen uw webanalytics op zoekwoorden, en daarna op conversie. Zoekwoorden die 100 procent converteren maar een klein volume bezoekers opleveren, zijn niet interessant om mee te nemen. Zoekwoorden die een verkeer naar uw site brengen en daarnaast ook een goed conversieratio hebben (5 procent of meer) zijn wel bruikbaar voor op de lijst.

Content
Als u eenmaal een lijst met goede zoekwoorden heeft, volgt de tweede stap waarbij u content omtrent de zoekwoorden moet creëren. Want als u goed wilt ranken in de organische zoekresultaten moet u in ieder geval één pagina per zoekwoord op uw site hebben dat over dat zoekwoord gaat. Zo moet dat woord bijvoorbeeld in de title tag, meta description, meta zoekwoorden, alt tags en heading tags voorkomen. Daarnaast moet het zoekwoord ook een aantal keer in de lopende tekst van de pagina terugkomen (bijvoorbeeld in een productomschrijving).

Linkbuilding
Als u eenmaal gerichte webpagina’s heeft voor elk zoekwoord, dan volgt stap drie: linkbuilding. Om goed te kunnen ranken in zoekmachines heeft een webpagina links nodig van andere pagina’s die over hetzelfde onderwerp gaan, zowel intern (vanuit andere pagina’s van uw website) als van andere sites. Er zijn verschillende manieren om linkbuilding toe te passen:



  • Linken vanuit de homepage: gebruik de zoekwoorden op uw homepage, en link deze door naar de pagina’s die u heeft aangemaakt over dit zoekwoord.
  • Linken vanuit andere interne pagina’s: kijk of er andere pagina’s op uw site zijn die gerelateerd zijn aan het zoekwoord en link deze door naar de zoekwoord gerichte pagina.
  • Schrijf een persbericht: bijvoorbeeld over een aanbieding of dat u een bepaald product aanbiedt. Laat hierbij het zoekwoord terugkomen in de titel van het bericht en een aantal keer in de lopende tekst. Voeg een link toe dat direct naar de zoekwoord gerichte pagina (of productpagina) gaat.
  • Schrijf een artikel voor op uw eigen site: plaats dit artikel op uw blog of op een bepaald gedeelte van uw website. Laat hierin net als bij het persbericht ook weer het zoekwoord met linkjes terugkomen. Promoot het artikel via social media sites.
  • Schrijf een artikel voor andere sites: hiervoor geldt hetzelfde principe als het artikel op uw eigen site; laat zo veel mogelijk de zoekwoorden terugkomen in het stuk en laat deze doorlinken naar de juiste pagina’s op uw site. Ook deze artikelen kunt u via social media sites promoten/plaatsen.

    Het kost tijd en moeite om zoekwoordgerichte pagina’s te bouwen en linkbuilding te creëren. Maar op lange termijn kunt u door het inzetten van SEO, in plaats van SEA, een hoop kosten besparen.

    Bron: Practicalecommerce.com