Twinkle | Digital Commerce

Meer bezoek? Speel in op de actualiteit

2017-11-09
180101
  • 2:02

Veel webshops zijn op zoek naar bezoekers. Ze willen er meer, veel meer. Maar er gaat iets nog niet goed, waardoor de bezoekdoelstellingen niet worden gehaald.

Een simpele en vrij effectieve tip: maak gebruik van de actualiteit en de hypes die u ziet opkomen. Pak die golf als een surfer en zorg dat u op de golf blijft.

Tekst: Reinout Wolfert

Bovenstaande golf komt van Koningsliedjes.nl. Heel Nederland vond wel iets van het Koningslied. Ruim een week voor Koninginnedag heeft Reinout Wolfert, auteur van dit artikel, de website Koningsliedjes.nl geregistreerd. In eerste instantie alleen om een verzameling van, jawel, Koningsliedjes te tonen. Hij wilde ook wel wat bezoek, dus was de vraag: `Wat kun je (nog meer) doen om bezoek te genereren?' De mogelijkheid tot stemmen was een idee dat hij meerdere keren hoorde en uiteindelijk ook uitwerkte.

Onverwachts succes
De site ging op vrijdag 26 april live. Rond middernacht zag Wolfert via de Google Analytics-app dat er op dat moment twintig bezoekers aanwezig waren. `Moeten die niet slapen?', dacht hij. `Het zal toch geen hitje worden?'. Daarbij kreeg hij mailtjes vanaf het formulier waarmee mensen ook andere koningsliedjes konden insturen, terwijl hij dat formuliertje eigenlijk meer voor de vorm had gemaakt. Uiteindelijk zijn er al ruim elfduizend unieke bezoekers geweest, is er ruim achtentwintighonderd keer gestemd en is er meer dan vijfhonderd keer geliket en geshared.

Tips
1. Speel in op de actualiteit
Leer hypes herkennen en onderscheid goede van minder goede hypes. Is er een competitief element aan te hangen? Doen!
2. Wees volledig
Wanneer u eenmaal begint, blijf dan ook volledig. Een wedstrijd is geen wedstrijd als niet alle spelers meedoen.
3. Vraag feedback
Zorg dat bezoekers kunnen reageren. Vraag bijvoorbeeld feedback (om volledig te blijven) en zorg dat mensen ook óp uw site kunnen reageren.
4. Maak het likeable, shareable en tweetable
Zonder Like-, share- of tweetknoppen geen viraliteit. Het is dus geen vraag óf u de knoppen nodig heeft; u moét ze hebben om meer verkeer te gaan creëren.
5. Wees Google-friendly
Google herkent hypes. Door de aandacht in social media wordt u ook ontdekt. Zorg voor goede content (titels, kopjes, linkjes, url's, lopende tekst) en pak na de sociale golf ook de `Google-golf'.

----------------------------------
Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Reinout Wolfert, zzp'er en in te huren als (interim) leidinggevende en conversiespecialist, namens het online analyse- en optimalisatieplaform Webanalisten.nl. Het artikel is ook terug te lezen op: http://anali.st/hypes.
----------------------------------

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2013.