Locals United, een online modeplatform voor kleine winkeliers, heeft een samenwerking gesloten met Inretail. Leden van de branchevereniging kunnen het ontwerp, de exploitatie en de promotie van hun webshop overlaten aan de nieuwe partner.
Twinkle schreef begin dit jaar over de naamsverandering van Locals United (daarvoor Locuni) en de expansie naar België aan de hand van modedistributeur Fashion Instinct. Op dat moment had Locals United 19 Nederlandse winkeliers als klant, een aantal dat de afgelopen maanden is gegroeid tot 31.
Drie kanalen
Tegen een vast maandbedrag van 100 euro (zie folder in pdf) kunnen winkeliers een eigen winkelomgeving krijgen op Localsunited.nl, een aan hun site gekoppelde webshop en een shop op hun Facebook-pagina. 'Interessant voor lokale moderetailers, want hiermee boren ze in één keer drie extra verkoopkanalen aan', aldus de dienstverlener. Locals United zegt lokale ondernemers zo veel mogelijk te willen ontzorgen op online gebied, wat volgens Inretail goed aansluit bij de ambities van de belangenclub.
Platforms
LocalsUnited is niet het enige platform dat online aanbod van fysieke winkels bundelt; het concurreert onder andere met het internationale Miinto en met de Nederlandse initiatieven Exposar.com, 56avenue.nl en Winkelstraat.nl. De samenwerking met Inretail maakt dat het bedrijf in beeld komt bij duizenden retailers in de mode- en schoenenbranche die lid zijn van de vereniging.
Micatuca.nl
Eerder dit jaar sloot Inretail (toen nog CBW-Mitex) al een samenwerking met Micatuca.nl, een online verkoopplatform voor ondernemers in de woonbranche.
Mooi initiatief. Maar waar gaat het fout bij de gemiddelde retailer? Het ontbreekt hem/haar aan kennis. Daarnaast is het contentmanagement een probleem. Door dit initiatief wordt geen van beide problemen opgelost. Het lijkt aantrekkelijk om alles uit te besteden, maar een retailer wil toch zelf begrijpen hoe zijn business in elkaar zit? Als retailers niet de wil of de overtuiging hebben om hun winkel digitaal uit te breiden, zal het uitbesteden ook geen succes worden. Als je er zelf écht een online succes van wilt maken, moet je zélf gaan leren, veel (extra) tijd investeren en een beetje geduld hebben.....