Veel consumenten starten een online aankoopproces met het oriënterend zoeken naar producten. Denk aan het opdoen van ideeën voor huis of tuin, maar ook voor horloges, sieraden en kleding. Er is een behoefte die Google helpt te vervullen door consumenten te wijzen op de 'beste' aanbieders. Dit doet Google onder andere met Google Adwords, Google Shopping en via de natuurlijke zoekresultaten. Waar deze kanalen echter nog vaak te kort schieten is het visuele aspect: het vergelijken van de uiterlijke kenmerken van producten.
Tekst: Wouter Wensing
‘Eerst maar eens kijken welke salontafels leuk zouden passen in mijn woonkamer, voordat ik ga kijken waar ik deze kan kopen’, denkt de consument. Een kanaal dat goed inspeelt op deze gedachtegang, is het social mediaplatform Pinterest. Via zogenaamde online prikborden raken miljoenen gebruikers geïnspireerd door de nieuwste mode en woonideeën, waarbij regelmatig de eerste stap in een aankoopproces bewust of onbewust al wordt gezet. De explosieve groei van dit platform en de toenemende inzet hiervan als e-commerce kanaal toont aan dat oriënterend zoeken naar producten en online inspiratie opdoen niet onderschat mogen worden als onderdeel van een online aankoopproces.
Pinterest is echter niet het enige platform dat hier mogelijkheden voor biedt. Ook Google heeft hier al zo’n beetje sinds haar oprichting een oplossing voor: Google Afbeeldingen. Steeds vaker wordt dit kanaal gebruikt als middel om oriënterend te zoeken naar producten. De bijdrage hiervan op e-commerce & branding gebied, is echter nog lang niet bij iedere webshop eigenaar doorgedrongen. In dit artikel wordt daarom uitgelicht hoe u als webshopeigenaar maximaal profiteert van Google Afbeeldingen door de juiste statistieken te achterhalen en te analyseren. Ook leest u hoe u uw afbeeldingen en de vindbaarheid hiervan volledig kunt optimaliseren.
Google Afbeeldingen als inspiratiebron en oriëntatiemiddel
Google Afbeeldingen biedt verschillende voordelen ten opzichte van andere verkeerskanalen, vooral op visueel gebied. Wanneer men oriënterend aan het zoeken is naar producten en daarbij voornamelijk let op stijl, kleur, smaak en vorm, dan speelt de latere aankoop van een product op dat moment vaak nog geen rol. Antwoorden op prijzen, verzendkosten en levertijden zijn op dat moment dus nog niet van belang. Antwoorden op uiterlijke kenmerken en visueel karakter des te meer. Google Afbeeldingen kan veel hulp bieden op het gebieden van:
Inspiratie opdoen
Zoeken naar bijvoorbeeld een steigerhouten salontafel in Google Afbeeldingen geeft een impressie van zowel verschillende typen steigerhouten salontafels, als van verschillende settingen en bijpassende meubels of decoraties.
Het gewenste zoekwoord achterhalen
Wanneer men niet exact weet welke zoekterm te gebruiken, kan Google Afbeeldingen helpen deze term te achterhalen door een brede zoekopdracht uit te voeren en op de afbeelding te klikken die overeenkomt met waar de consument naar op zoek is.
Meerdere aanbieders in één keer vergelijken
Google Afbeeldingen gebruiken is een snelle manier om in één keer honderden producten van meerdere aanbieders visueel met elkaar te vergelijken. Dit werkt in veel gevallen sneller en overzichtelijker dan deze producten per webshop te bekijken. Zeker wanneer het aanbod per webshop van dit producttype niet groot is.
Google Afbeeldingen is daarom een belangrijke plek voor uw webshop om het beste antwoord te geven op de vraag van de consument. Dit zorgt niet alleen voor extra verkeer naar uw webshop, maar is ook een goede manier om online extra zichtbaar te zijn en daarmee aan uw branding te werken.
Inzicht verkrijgen in bezoeken via Google Afbeeldingen
Om goed vindbaar te zijn in Google Afbeeldingen, dienen uw productafbeeldingen zoveel mogelijk geoptimaliseerd te worden volgens de maatstaven van Google. Eerst is het echter zaak om inzicht te krijgen in het klantgedrag van de huidige verkeersstroom die via Google Afbeeldingen in uw webshop binnenkomt. Hiermee kunt u waardevolle informatie achterhalen, die later weer gebruikt kan worden bij het optimaliseren van afbeeldingen. Hiervoor maken we gebruik van Google Analytics.
Waar verkeer vanuit Google Afbeeldingen vroeger nog binnenkwam via images.google.com, valt dit verkeer tegenwoordig onder Google.{landextensie} (Google.com, google.nl, etc.) . Dit maakt het iets lastiger om verkeer vanuit Google Afbeeldingen te herleiden, maar gelukkig helpt het geavanceerde segment hierbij. Met een geavanceerd segment is het mogelijk om subsecties van het verkeer naar uw webshop te isoleren en te analyseren. Gebruik dit segment om direct te zien welke sessies in Google Analytics afkomstig zijn van Google Afbeeldingen en te analyseren hoe dit verkeer zich binnen uw webshop gedraagt.
Hoe te gebruiken?
- Klik op de link
- Selecteer de Google Analytics weergave waarvoor u dit segment wilt gebruiken
- Klik op ‘Maken’
- Klik op ‘Opslaan’
Binnen Rapportage kunt u het aangepaste segment als volgt toevoegen:
De volgende secties in Google Analytics helpen u een volledig beeld te geven van het gedrag van deze bezoekers.
Bestemmingspagina’s
De bestemmingspagina is de pagina waar bezoekers direct op landen nadat zij op een afbeelding in Google Afbeeldingen hebben geklikt. Ga naar Bestemmingspagina’s om te zien hoeveel sessies en opbrengsten per bestemmingspagina afkomstig zijn van Google Afbeeldingen. Ook het bounce percentage, aantal bezochte pagina’s en de gemiddelde sessieduur verschaffen waardevolle informatie over de relevantie en effectiviteit van de afbeelding en de bijbehorende bestemmingspagina. Gebruik deze data om te achterhalen waarom deze pagina’s beter worden gevonden via Google Afbeeldingen dan andere pagina’s, zodat u ook uw andere afbeeldingen kunt optimaliseren.
Uitstappagina’s
In deze sectie vindt u het aantal bezoekers terug dat de site verlaat vanaf een specifieke pagina. Komen er op een pagina veel bezoekers binnen via Google Afbeeldingen, maar is het uitstappercentage erg hoog? Bekijk dan of de bestemmingspagina goed aansluit bij de afbeelding en waar u deze nog kunt verbeteren. Wellicht sluit de gebruikte afbeelding beter aan bij een andere bestemmingspagina.
Sitesnelheid
Zorgen de afbeeldingen die u gebruikt niet voor te lange laadtijden? In deze sectie is waardevolle data over paginatiming en snelheidsverbeteringen terug te vinden. Bekijk in de subsectie Paginatiming de gemiddelde laadtijden van de pagina’s die bezocht worden vanuit Google Afbeeldingen om te achterhalen of deze laadtijden niet te hoog zijn. Indien dit het geval is, bekijk dan bij Suggesties voor snelheid hoe u deze laadtijden kunt verbeteren voor een betere gebruikerservaring (zie ook tip 3 in het volgende gedeelte over afbeeldingen optimaliseren). Nu u inzicht heeft in het gedrag van de bezoekers vanuit Google Afbeelding, is het zaak om deze data goed te analyseren en te achterhalen waar de verbeterpunten liggen. Vervolgens kunt u aan de slag met het optimaliseren van de afbeeldingen.
8 tips
Google is (nog) niet goed in staat om uit de afbeelding direct op te maken waar deze uit bestaat. Wanneer een webshop dus een afbeelding van een steigerhouten salontafel op één van de productpagina’s heeft staan, zal Google niet uit zichzelf kunnen bepalen dat er daadwerkelijk een steigerhouten salon tafel in deze afbeelding te zien is. Gelukkig kunnen we Google hierbij een handje helpen door indicaties te geven van wat er wordt afgebeeld én waarom deze afbeelding relevant is voor een goede positie in Google Afbeeldingen. Pas onderstaande acht tips toe om goed en effectief gevonden te worden met uw productafbeeldingen.
1. De alt tag
De alt tag is de tekst die wordt getoond als een afbeelding niet weergegeven kan worden. Deze tekst wordt ook getoond wanneer u met uw muis over een afbeelding beweegt. Zorg ervoor dat deze alt tag een relevante tekst bevat die de afbeelding in enkele steekwoorden goed omschrijft en waar genoeg zoekvolume op zit. Google gebruikt deze tekst om te bepalen wat er wordt afgebeeld. Houd er rekening mee dat de volgorde van deze steekwoorden van belang is en er bijvoorbeeld meer gezocht wordt op ‘salontafel steigerhout’ dan op ‘steigerhouten salontafel’. Analyseer daarom van tevoren aan de hand van uw webshopstatistieken welke zoektermen uw klanten gebruiken of raadpleeg de Google Adwords Keyword Planner (een Adwords-account is verplicht). Omdat ‘salontafel steigerhout’ een vrij algemene term is voor een product waarvan vaak meerdere varianten verkrijgbaar zijn, is het raadzaam om deze term aan te vullen met specifiekere informatie. In dit geval kan dat bijvoorbeeld de afmeting van het product zijn.
2. De bestandsnaam
Wanneer u de afbeelding voor het eerst opslaat, zal Google deze beter kunnen indexeren als ‘salontafel steigerhout’ als deze salontafel-steigerhout-110x110.jpg heet dan bijvoorbeeld qr36745pk001.jpg. Gebruik daarom net als voor de alt tag een bestandsnaam die belangrijke zoekwoorden in de juiste volgorde bevat. De bestandsnaam van een afbeelding kun u in de broncode van een pagina terugvinden onder img src=“”.
3. Formaat
Zorg dat de afbeelding die u gebruikt van goede kwaliteit is en niet te groot is. Zware afbeeldingen zorgen voor langere laadtijden van de landingspagina en ook snelheid is een belangrijke factor voor Google op het gebied van seo. Daarnaast hebben de meeste bezoekers zo’n drie seconden geduld bij het laden van een webshop op een desktop of tablet en vijf seconden op een mobiel device. Zowel voor Google als voor gebruiksvriendelijkheid is het daarom van belang dat de laadtijden door afbeeldingen zoveel mogelijk geminimaliseerd worden. In veel gevallen neemt een .PNG-extensie (afbeelding.png) minder ruimte in gebruik dan een JPG-extensie. Voor beide typen extensies is het echter mogelijk om de afbeeldingen minder ruimte in te laten nemen zonder zichtbaar kwaliteitsverlies. Hiervoor zijn online tools verkrijgbaar zoals JPEGmini of Smush.it.
4. Context
Een geoptimaliseerde afbeelding die voldoet aan bovenstaande punten en daarmee goed aansluit op de bijbehorende landingspagina, draagt bij aan de algemene vindbaarheid van deze pagina in de organische zoekresultaten. Andersom is dit ook het geval en zal een geoptimaliseerde landingspagina die aansluit op de bijbehorende afbeelding, op zijn beurt bijdragen aan de vindbaarheid van deze afbeelding in Google Afbeeldingen. Zorg daarom dat de productomschrijving, headers, meta title en url van de landingspagina overeenkomen met hetgeen waarop u met de afbeelding gevonden wilt worden.
5. Originele, opvallende afbeelding
Om dezelfde reden waarom Google niet van gekopieerde content op webshops houdt, geeft Google ook de voorkeur aan originele, unieke afbeeldingen. Het is dan ook een stuk eenvoudiger om nieuwe, unieke en kwalitatieve productafbeeldingen goed in Google Afbeeldingen geïndexeerd te krijgen, dan een afbeelding die al door verschillende andere webshop wordt gebruikt. Daarnaast zorgt u er met een originele afbeelding voor dat u meer opvalt tussen de andere zoekresultaten in Google Afbeeldingen en dit draagt weer bij aan een hoger doorklikratio.
Hint: bekijk bovenstaande afbeelding. Welke soort foto ziet u vaker terugkomen? Saaie, veelgebruikte productafbeeldingen met een witte achtergrond? Of originele afbeeldingen in een toepasselijke setting?
6. Meerdere afbeeldingen per productpagina
Niet alleen omdat online consumenten graag verschillende afbeeldingen van een product zien, maar ook voor de vindbaarheid in Google Afbeeldingen, is het aan te raden meerdere productafbeeldingen per productpagina te tonen. Plaats hierbij foto’s van de steigerhouten salontafel vanuit verschillende invalshoeken of in verschillende interieuropstellingen. Gebruik voor iedere afbeelding een unieke alt tag en bestandsnaam en vergroot de kans op een betere zichtbaarheid in Google Afbeeldingen.
7. Werk aan uw branding
Ook als gebruikers van Google Afbeeldingen niet doorklikken en niet in uw webshop terecht komen kunt u met uw afbeeldingen wel in beeld komen bij de doelgroep. Door uw bedrijfsnaam en webshop url duidelijk te verwerken in uw afbeeldingen zorgt u voor extra branding van uw bedrijf. Gebruikers die dit hebben opgemerkt en bewust of onbewust hebben onthouden, zullen een volgende keer dat zij in aanraking komen met een advertentie of zoekresultaat van uw webshop gemiddeld sneller hierop klikken.
8. Test uw afbeeldingen
Net als het optimaliseren van de conversie van uw webshop en de bijbehorende campagnes, is ook het optimaliseren van afbeeldingen een continu proces. Wellicht wordt de ene afbeelding beter gevonden in Google, maar zorgt de andere voor een beter doorklikratio of een hogere conversie. Teveel afbeeldingen plaatsen op een pagina kan voor hogere laadtijden zorgen en daarmee invloed hebben op bezoekersaantallen en doorklikratio. Meerdere afbeeldingen kunnen aan de andere kant weer een positieve invloed hebben op de gebruikerservaring en daarmee op de conversie van de webshop. De enige manier om erachter te komen welke verhouding voor uw webshop het best werkt, is door dit continu te testen en door te meten met behulp van uw webshopstatistieken. Hiermee komt u erachter welke variaties het best werken op het gebied van:
- Aantal productafbeeldingen per productpagina
- Aantal productafbeeldingen per categoriepagina
- Voorkeur van bezoekers voor een bepaalde invalshoek van een afbeelding (ook een korte vragenlijst hierover in uw webshop kan hierbij van grote waarde zijn)
- Afbeeldingen die de meeste bezoekers/conversies opleveren vanuit Google Afbeeldingen.
U kunt optimaal gebruikmaken van Google Afbeeldingen als e-commerce kanaal dankzij inzicht in het verkeer dat via Google Afbeeldingen in uw webshop terechtkomt, de kennis om deze afbeeldingen te optimaliseren en het continu doormeten, testen analyseren en verder optimaliseren hiervan. Daarnaast draagt deze optimalisatie bij aan de algehele vindbaarheid in de organische zoekresultaten, maar ook aan user experience en conversie. Reden genoeg om direct aan de slag te gaan en uw webshop in al deze opzichten te verbeteren.
Wouter Wensing is online marketing consultant bij ISM eCompany.
De impact van een foto kan gemeten worden op een aantal criteria zoals keuze van kleuren en onderwerpen op de foto. Er is zelfs een tool ontwikkeld door de Universiteit van Massachusetts Institute of Technology om kans op succes te meten (zoals klikken, Google+, likes ect).Een verslag van de paper heb ik mijn blog van DannHensums geplaatst (29-04-2014) http://www.dannhensums.com/nl/blogs/boxershorts/boxershorts-selfie/