Waar kijken consumenten het eerst naar als ze in uw webshop naar een product zoeken? Naar de productfoto’s. Om uw conversie te verhogen, dienen deze dus kwalitatief in orde te zijn. Het Amerikaanse internetbureau ChannelAdvisor geeft 11 tips over hoe u uw productafbeeldingen kunt optimaliseren.
1. Benadruk de belangrijke elementen
Hoeveel foto’s moet u op de productpagina plaatsen? En welke elementen van het artikel moeten benadrukt worden op deze foto’s? Gebruik de productomschrijving om deze elementen te achterhalen. Verkoopt u bijvoorbeeld elektronische apparaten, laat dan de functionaliteit van het apparaat zien.
Foto: Amazon en eBags
2. Zoom in en varieer met de kijkrichtingen
Als er meer kanten van het product worden getoond op de foto’s, zullen klanten een duidelijker beeld krijgen van het artikel. Wat weer zorgt voor een hogere conversie en een verlaging van het aantal retouren. U kunt met de hand vanuit verschillende hoeken foto’s maken van het product of de consument laten bepalen welke details er worden gefotografeerd. Bij deze laatste optie baseert u uw fotokeuze op de productreviews. Bij kleding is het daarnaast verstandig om het artikel op een model te fotograferen, zodat klanten een idee krijgen van de grootte van het kledingstuk.
Foto: Natori
Foto: Natori
3. Laat kleurstalen op de pagina zien
Als u een product verkoopt dat in verschillende kleuren verkrijgbaar is, toon dan al deze kleuren op één productpagina. Gebruik een color swatch technologie om de kleuren direct op hetzelfde product te tonen op de pagina.
Foto: Dooney & Bourke
4. Wees consistent
Om uw webshop sterk neer te zetten, dient u consistent te zijn in uw productfoto’s. Als u bijvoorbeeld een foto maakt van een model dat een T-shirt draagt, dan maakt u ook modelfoto’s van de andere kledingstukken. Zorg er daarnaast voor dat alle foto’s dezelfde belichting hebben, evenals dezelfde achtergrond en oriëntatie.
5. Match de foto’s met het design van de webshop
De foto’s dienen niet alleen consistent te zijn in de productcategorieën, maar moeten ook passen bij het design van uw webshop. Pas de foto’s aan aan de look and feel van uw webshop op het gebied van thumbnails, achtergrond, belichting, etc.
6. Optimaliseer voor mobiel
Optimaliseer de productfoto’s voor mobiele apparaten. Als smartphone- en tabletgebruikers de producten niet goed kunnen bekijken, dan kunt u hen als een ‘verloren sale’ beschouwen, is ChannelAdvisor van mening. Zorg er ook voor dat afbeeldingen snel laden.
Foto: Natori
7. Pas productfoto’s aan aan eBay, Google en Amazon
Amazon, eBay (Marktplaats) en Google hebben aparte standaarden voor de productfoto’s op hun site. Zorg ervoor dat uw foto’s passen bij de fotomaten op de platformen en een witte achtergrond hebben.
Foto: eBay
8. Investeer in video’s
Video’s bieden consumenten een snelle kijk op hoe een product eruit ziet en valt in ‘het dagelijks leven’. Video’s kunnen daarbij voor een emotionele connectie met het product zorgen. Zorg ervoor dat de video op een andere plek op de productpagina staat dan de foto’s, om duidelijk het verschil te markeren. Een video tussen de foto’s valt minder op. Maak ook een duidelijke ‘play’-button in de video zichtbaar.
9. Toon alleen wat u verkoopt
Maak alleen foto’s van producten die u verkoopt. Bent u bijvoorbeeld een bloemist en maakt u een foto van uw bloemen in een vaas, zorg er dan voor dat uiteindelijk alleen de door u aangeboden bloemen op de foto staan en niet de vaas die u niet in uw assortiment heeft. Dit voorkomt teleurstelling bij consumenten die aannemen dat alle producten op de foto bij u te koop zijn.
10. Experimenteer
Er is geen beste manier waarop u uw productfoto’s kunt presenteren. Experimenteer daarom met uw foto’s tot u een succesvolle formule vindt. Onderscheid u eens van concurrenten door een andere oriëntatie, kleur of zoom-niveau te hanteren.
11. Stroomlijn het aanleveren van nieuwe productfoto’s
Het maken van kwalitatieve productfoto’s kost veel tijd. Om tijd te besparen is het raadzaam om een systeem te gebruiken waarin u de foto’s eenvoudig en snel kunt managen. Ontwikkel uw foto’s altijd met customer experience in uw webshop in gedachten.
Allemaal goede tips!
1 punt wat nog goed benadrukt moet worden is dat artikelen realistisch getoond moeten worden. Qua styling (fit, bij kleding) en qua kleurechtheid.
Maak de items niet mooier dan ze zijn. Realistische productweergave scheelt aanzienlijk in de retouren.
Erg goed ook dat er op productvideo's wordt gewezen.
Dit wordt de komende seizoenen onmisbaar voor de serieuze spelers